Vraždiaci luteráni

Zaujímavosti, na ktoré ste natrafili počas pátrania v matrikách.
Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 626
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

V tejto práci: http://www.forumhistoriae.sk/e_kniznica/kowalska.pdf
si môžete prečítať nasledujúci odstavec:

"Ešte väčšiu pozornosť však vzbudili prípady, pri ktorých sa antihumánnosť
zákona prejavila verejne a vzbudila pohoršenie veľkého počtu ľudí. V danom
období sa tak stalo v súvislosti s popravou Daniela Kilára z Kežmarku, ktorý
zabil vlastnú dcéru. Odhliadnuc od krutosti jeho zločinu, rovnako kruté bolo
zaobchádzanie s ním. Spišský prepošt Jozef Zbiško, napriek tomu, že Kežmarok
bol artikulárnym miestom, zakázal evanjelickému farárovi navštíviť Kilára
a pripraviť ho na smrť. Nepustili k nemu ani žiadnych príbuzných, len katolíckych
priateľov, ktorí ho spolu s mestským farárom deväť týždňov bezúspešne
nahovárali na konverziu. Pritom celá mestská rada s prevahou katolíkov (len
štyria senátori boli evanjelikmi) žiadala, aby odsúdeného mohol navštíviť aj
evanjelický duchovný a príbuzní. Škandálny priebeh popravy tiež nezaostal za
dovtedajším tvrdým postupom. Keď sa sprievod s odsúdeným vybral na
popravisko, viedol okolo domu superintendenta Eliáša Fischera, kde sa pristavil
a odsúdenému sa predsa, hoci nepovolene, dostalo duchovnej útechy.
Zhromaždený ľud pod dojmom situácie začal spievať pohrebnú pieseň, čím sa
opäť porušil zákaz. Tu už katolícky farár zasiahol a vypukla otvorená hádka.
Podobne sa farár s obvineným „naťahoval“ ešte aj na popravisku, lebo tento sa
odmietol s ním pomodliť.Samotný akt exekúcie pošpinil aj opitý kat... Po
poprave vzniklo v meste značné napätie, no je evidentné, že udalosti sa vymkli
spod kontroly horlivého farára."

Aby ste (na rozdiel od autorky) pochopili, čo sa v Kežmarku dialo, musíte poznať 2 fakty:
A) Fenomén vraždiacich luteránov
B) Ako sa v 18-tom storočí súdilo za vraždu

A) Fenomén vraždiacich luteránov

Fenomén vraždiacich luteránov spôsobil samotný Dr. Martin Luther, ktorý postuloval 2 navzájom sa vylučujúce dogmy:
1) Samovražda je hriech
2) Vražda je hriech a vrah má byť sťatý, ale ak sa z činu vyspovedá a oľutuje ho, má zomrieť bez viny

Keďže luteráni nemohli spáchať samovraždu, lebo to bol hriech, začali samovraždychtiví luteráni vraždiť rodinných príslušníkov,
známych alebo aj neznámych ľudí. Potom sa z vraždy vyspovedali, olutovali ju a boli sťatí bez viny.

Širšej verejnosti sa fenomén vraždiacich luteránov dostal do povedomia v 18-tom storočí v Dánsku,
kde samovraždychtivá dojka zaškrtila malého kraleviča.

Aby predišiel ďalším vraždám, ZAKÁZAL dánsky kráľ trest smrti a nahradil ho väzením, po ktorom nasledovalo 10-ročné obdobie
počas ktorého vraha vždy na výročie vraždy verejne palicovali.

B) Tresty za vraždu v 18-tom storočí

1) Keď katolík zabil katolíka, čiže kresťan kresťana, sťali ho ale pred popravou k nemu prišiel rkc farár, aby sa mohol z vraždy vyspovedať
2) Keď nekatolík zabil katolíka, čiže kacír kresťana, sťali ho a pred popravou nepustili k nemu žiadneho farára, aby zomrel v hriechu
3) Keď katolík zabil nekatolíka, čiže kresťan kacíra, ak svoj čin oľutoval a vyspovedal sa pustili ho, ináč ho sťali
4) Keď nekatolík zabil nekatolíka čiže kacír kacíra, ak konvertoval k rkc tak 3), ináč 2)

S tymito vedomosťami sa môžeme vrátiť k prípadu v Kežmarku:
ak by bol Daniel Kilár zabil dcéru v afekte, určite by bol využil konverziu k rkc a zachránil si tak život.
Ale on to neurobil ani po 9 týždňoch presviedčania. To ukazuje, že celá akcia bola dopredu naplánovaná.
Keďže mu superintendant Eliáš Fischer dal útechu, zomrel Daniel Kilár bez hriechu.

Prepošt Jozef Zbiško bol síce horlivý, ale blbec.
Skúsenejší jezuita by si už po pár dňoch bol uvedomil, že Daniel Kilár chce zomrieť.
Napísať odpoveď