VYRIEŠENÉ: Benyák oo vdova Markech, Rybany 1761, lat.

Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.

1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).

2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.

3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu.

4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.

5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.

6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).

Ďakujeme Vám za porozumenie :-)
Ladislav Bátora
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 181
Dátum registrácie: 16 Mar 2016, 07:12
Predkovia z oblasti: Bátora, Gyurik, Benyák, Országh, Óbert, Manó, Polscin... trenčianská župa
Bydlisko: Praha 7 - dolní Holešovice

VYRIEŠENÉ: Benyák oo vdova Markech, Rybany 1761, lat.

Príspevok od užívateľa Ladislav Bátora » 09 Nov 2017, 20:56

Dobrý večer,
podívejte se mi prosím na příjmení nevěstina předchozího manžela, ten Markech/Markuh se mi nějak nezamlouvá.
Je to tady vlevo uprostřed, poslední zápis z roku 1761:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

A když tak se ještě podívejte na tenhle křest, nějak tam pořádně nevidím to matčino křestní jméno Catharina.
Vlevo uprosřed, 6. září 1755:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Díky předem za pomoc.
lb.
BenyákMarkuchová1761.jpg
Naposledy upravil/-a Ladislav Bátora v 11 Nov 2017, 11:16, upravené celkom 1 krát.



Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 2711
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa duros » 09 Nov 2017, 21:34

Je to Markech. Ten druhý svedok nie je Kiškuš, ale Kikuš.
Na krst ste nedali link. Oba linky sú sobášna matrika.

Ladislav Bátora
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 181
Dátum registrácie: 16 Mar 2016, 07:12
Predkovia z oblasti: Bátora, Gyurik, Benyák, Országh, Óbert, Manó, Polscin... trenčianská župa
Bydlisko: Praha 7 - dolní Holešovice

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa Ladislav Bátora » 09 Nov 2017, 23:27

duros napísal:
09 Nov 2017, 21:34
Je to Markech. Ten druhý svedok nie je Kiškuš, ale Kikuš.
Na krst ste nedali link. Oba linky sú sobášna matrika.
Díky za potvrzení toho Markech, i když je to dost malér, protože když jsem odpoledne do indexu FS zadával v různých kombinacích Markech jako otec a Julianna (Uliana a pod.) jako matka, tak se mi nic neukázalo. Zřejmě tedy děti nestihli mít, to se mi ta jejich svatba bude mizerně hledat a bez té svatby se nedozvím, jak se Julianna jmenovala za svobodna, což by v této větvi znamenalo koncovku... :cry: :cry: Kdyby se to stalo v Alsó-Nasticz, čert to vem, stejně jsou matriky před rokem 1750 nenávratně fuč i s mými Báthory. Ale ve farnosti Ribény je to smůla, tam se dá krásně dojít až k roku 1660, což se mi už v několika jiných větvích poštěstilo.

Kikuše taky beru, hned mi bylo divné, že by to farář rozdělil Ki-škuš. Ale to K se mu vydařilo podivně, to zas uznejte...

A todle by tedy měl být správný link na křest Anny, kde se mi nezdá ta matka. Měla by to být podle indexu Catharina.
A Anna je nespíše vlastně jediné dítě, které Michael Benyák měl s touhle prostřední ženou... Kateřinou... ?
Je to vlevo, asi 9. zápis shora:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Pro jistotu jsem to i skrínšotnul:
AAABenyakAnna.png

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 2711
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa duros » 09 Nov 2017, 23:44

Povedal by som, že Dorothea

Ladislav Bátora
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 181
Dátum registrácie: 16 Mar 2016, 07:12
Predkovia z oblasti: Bátora, Gyurik, Benyák, Országh, Óbert, Manó, Polscin... trenčianská župa
Bydlisko: Praha 7 - dolní Holešovice

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa Ladislav Bátora » 10 Nov 2017, 02:52

duros napísal:
09 Nov 2017, 23:44
Povedal by som, že Dorothea
Samozřejmě si to na rozdíl od indexátora FS od začátku myslím také, jen jsem Vás nechtěl ovlivnit. Díky za potvrzení.
Navíc 10. října 1759 zemřela v Rybanech 40letá Dorothea Benyák (roz. Podobová, jak teď už víme), a né nějaká Katarina:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

A o dva roky a měsíc později se ovdovělý (a už docela v letech: tipuju, že * 1711, ale bude se to bez znalosti kř. jména jeho otce těžko ověřovat) Michael Benyák oženil s tou vdovou Juliánou „Markech“, s níž měl už jen mou praprapraprabičku Juliánu v roce 1763 a roku 1765 ještě Dorotu. A šlus.
Ovšem to je už bohužel vše, co jsem zjistil v Rybanech, resp. v celé farnosti Rybany.
Vlastně jsem ještě našel první Michaelovu svatbu, ale ta je mi prakticky k ničemu, když tam není křestní jméno ženichova otce. Protože sl. Podobová samosebou nemá s mým rodem nic společného.
Hlavní průšvih je, že jsem v Rybanech nenašel tu svatbu Juliány s Markechem, protože evidentně nemá smysl ji hledat jinde, když ani neznám jeho křestní jméno. A navíc ta přípona -ech může jinde vypadat docela jinak. Takže koncovka... :evil:

Na druhou stranu bych si ale neměl tolik naříkat, protože jsem se včera už zcela nečekaně zbavil té bizarní svatby 11leté Juliány, dcery Františka Benyáka. K tomu mě loni na jaře ukecala jedna profi genealožka, že to theoreticky možné je a že ona sama takové případy dokonce sbírá. Třeba jo, ale jsem rád, že už to není případ naší rodiny... :lol: A naštěstí jsem to ještě nestihl poslat do našeho časopisu! :D :D :D

Tak díky za spolupráci, asi zase na delší čas zmizím, vrátil jsem se k Bátorům (a takto i k Gyurikům, Benyákům a Országhům) poměrně nečekaně: na základě lejster z Vojenského ústavu o tom, jak děda Josef padnul v listopadu 1916 v Itálii do zajetí.
A tady je ta první Michaelova svatba, se sl. Podobovou... K ničemu...
Ale když už, tak co je to za zkratku u těch svědků? Pořád se musím učit...
lb.
BenyákPodobová1739.jpg

VeronikaBB
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 160
Dátum registrácie: 01 Jún 2016, 20:50
Predkovia z oblasti: Kujan, Bobor, Potančok, Pajtáš, Durečka, Banskobystrický okres, Veľká Lúka, Hájniky, Povrazník
Bydlisko: Topoľčany

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa VeronikaBB » 10 Nov 2017, 18:51

Markech je priezvisko ktore sa nachadza napr. v Topolcanoch dodnes

Ladislav Bátora
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 181
Dátum registrácie: 16 Mar 2016, 07:12
Predkovia z oblasti: Bátora, Gyurik, Benyák, Országh, Óbert, Manó, Polscin... trenčianská župa
Bydlisko: Praha 7 - dolní Holešovice

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa Ladislav Bátora » 10 Nov 2017, 21:42

VeronikaBB napísal:
10 Nov 2017, 18:51
Markech je priezvisko ktore sa nachadza napr. v Topolcanoch dodnes
Zkusím se přece jen po okolí podívat, zda tu svatbu nenajdu. Problém ale je, že v tom svatebním zápisu není jeho křestní jméno.
lb.

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 2711
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa duros » 10 Nov 2017, 22:17

Ladislav Bátora napísal:
10 Nov 2017, 21:42
Zkusím se přece jen po okolí podívat, zda tu svatbu nenajdu. Problém ale je, že v tom svatebním zápisu není jeho křestní jméno.
lb.
Hladajte jeho umrtie a nasledne sobas.

Ladislav Bátora
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 181
Dátum registrácie: 16 Mar 2016, 07:12
Predkovia z oblasti: Bátora, Gyurik, Benyák, Országh, Óbert, Manó, Polscin... trenčianská župa
Bydlisko: Praha 7 - dolní Holešovice

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa Ladislav Bátora » 11 Nov 2017, 00:15

duros napísal:
10 Nov 2017, 22:17
Ladislav Bátora napísal:
10 Nov 2017, 21:42
Zkusím se přece jen po okolí podívat, zda tu svatbu nenajdu. Problém ale je, že v tom svatebním zápisu není jeho křestní jméno.
lb.
Hladajte jeho umrtie a nasledne sobas.
Markechovo úmrtí jsem včera už v matrice farnosti Rybany hledal, ale není tam. To je jasné, že to je základ: zjistit, jaké měl křestní jméno.
Takže asi si ji vyhlédl Benyák v nějaké jiné farnosti a nestandardně se vzali v Rybanech, tedy v ženichově bydlišti.
Zkusím Vel'ké Chlievany, Vysočany a Bielice, ale stejně to nemá moc smysl, protože v téhle době nebývají u úmrtí mužů zapsány pozůstalé vdovy a bez toho pořád nevím, zda je to on. Leda, že bych v takové farnosti zároveň našel jeho svatbu s Juliannou...

Teď se mi vyštěnily další dvě opravdu lahůdkové svatby, musím je taky dát sem. Až budete mít chvilku, tak se prosím na ně mrkněte. Ale velkou naději si nedělám, že to půjde rozluštit. Jedna nevěsta sice není vdova, ale její nejpravděpodobnější příjmí (nechci ovlivňovat, proto to neřeknu) mi vůbec (nejen) do Ryban (a nejen podle indexu) nijak nepasuje...

VeronikaBB
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 160
Dátum registrácie: 01 Jún 2016, 20:50
Predkovia z oblasti: Kujan, Bobor, Potančok, Pajtáš, Durečka, Banskobystrický okres, Veľká Lúka, Hájniky, Povrazník
Bydlisko: Topoľčany

Re: Sobáš 1761, lat.

Príspevok od užívateľa VeronikaBB » 11 Nov 2017, 13:33

Ladislav Bátora napísal:
10 Nov 2017, 21:42
VeronikaBB napísal:
10 Nov 2017, 18:51
Markech je priezvisko ktore sa nachadza napr. v Topolcanoch dodnes
Zkusím se přece jen po okolí podívat, zda tu svatbu nenajdu. Problém ale je, že v tom svatebním zápisu není jeho křestní jméno.
lb.
ono zas tych Markechovych vela neni to neni typicke priezvisko z Topolcian a okolia dajme tomu ze z 5000 ludi su mozno 2 co maju take priezvisko

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní