Slabomyseľné a neplnomyseľné

Akékoľvek iné otázky, v ktorých potrebujete poradiť (nie priezviská, matriky, archívy, čítanie materiálov a pod. - na to sú zvlášť subfóra!).
Anina
Veľmi aktívny člen
Veľmi aktívny člen
Príspevky: 268
Dátum registrácie: 20 Jan 2014, 16:25
Predkovia z oblasti: Pňaček,Vajteršic,Kodrik,Štvrtecký,Kalka ,Ganobčik,Orava,Liptov,Záhorie

V školských záznamoch Or Veselého som našla tabuľku z r. 1919 vyplnenú učiteľom. Išlo o zoznam slabomyseľných a neplnomyseľných žiakov. Slabomyseľný nebol nikto. Neplnomyseľných bolo 48. V zozname som našla viacerých, ktorých si pamätám z detstva. Boli to normálni rodičia a starí rodičia. Neplnomyseľní mohli byť slabí žiaci? Žiaci, ktorí prepadli?

Ďakujem.
Používateľov profilový obrázok
harmi1930
Veľmi aktívny člen
Veľmi aktívny člen
Príspevky: 250
Dátum registrácie: 09 Jún 2017, 15:56
Predkovia z oblasti: Podlužany/Tekovská Nová Ves (Nová Dedina), Pezinok/Častá/Ch.Grob, Smolník (pri Snine)

Na webe sa da najst celkom dost odkazov na ceske prace spominajuce tieto pojmy, aj ked nenasiel som jednoznacne ohranicene, taktiez aj suvisiacu legislativu z konca 19./zaciatku 20.storocia. Z toho a aj z vasej statistiky sa mi vidi to, ze neplnomyselny je slaby ziak, asi taky, ktory obcas aj prepadne, zislo by sa mu doucovanie, aby stihal preberane ucivo, z hladiska kantorov mozno aj kandidat na specialnu skolu. Ale slabomyselny je tazsie mentalne postihnuty, ktory je vzdelavatelny uz len v obmedzenej miere a urcite asi len v specialnej/pomocnej skole alebo vobec.

Napriklad:

V bakalarskej praci Ing. Miriam Vávrová, Dis. sa okrem ineho uvadza:
1869 - říšský školní zákon ze dne 14. 5. 1869 o obecných školách tzv. Hasnerův zákon, který ukládal povinnou osmiletou školní docházku. Z této povinné školní docházky byly zatím vyjmuty děti tělesně nebo mentálně postiţené. V zákoně se ale mluví o moţnostech zvláštní výchovy dětí neplnomyslných a zaostalých ve znění jeho novely z roku 1884. V §§ 10, 27 a 30 se zákon zabývá organizací ústavů určených pro opatrování a vyučování dětí školou nepovinných

V diplomovej praci Bc. Ilona Juzová sa zase uvádza:
Pokud měli ţáci vadu řeči,nebo byli uznáni za „neplnomyslny“ nemuseli být připuštěni na učitelský ústav.“

V diplomovej praci Bc. Kateřina Zahrajová:
Řád školní a vyučovací z roku 1905, který stanovil: „Mimo to mohou pro vyučování dětí neplnomyslných nebo méně nadaných dítek, kde toho poměry vyžadují, s povolením zemského úřadu školního zřízeny býti zvláštní pomocné nebo podpůrné třídy“

Hoci v tych casoch asi aj socialne a rodinne pomery dost vplyvali na to, ci bol niekto lepsi alebo horsi ziak (napriklad nutnost pomahat na domacom hospodarstve alebo pri opatere mladsich surodencov, schopnosti rodicov pomoct dietatu s ulohami alebo latkou...). V konecnom dosledku napriklad ludia pracujuci manualne v polnohospodarstve realne nemuseli mat ziadne vysoke IQ pre svoj bezny zivot, sem tam mozno nejaka technika sice pribudla, ale nebolo to este nic extremne zlozite, takze kludne mohli cely svoj zivot stravit aj ako "neplnomyselni", lebo ich tak oznacila napriklad ucitelka matematiky, kedze nechapali zlomky, pripadne aj zo zemepisu ich vobec nezaujimalo sa ucit o dalekych krajoch. A tiez by som predpokladal nejake odlisnosti v schopnostiach ucitelov odlisit realnu mentalnu zaostalost od "lajdackosti" ziaka.

PH.
Anina
Veľmi aktívny člen
Veľmi aktívny člen
Príspevky: 268
Dátum registrácie: 20 Jan 2014, 16:25
Predkovia z oblasti: Pňaček,Vajteršic,Kodrik,Štvrtecký,Kalka ,Ganobčik,Orava,Liptov,Záhorie

Ďakujem. Potvrdili ste mi to, čo som si myslela aj ja. Číslo 48 bolo vysoké na duševne zaostalých žiakov. Takí možno ani do školy nechodili. Mnohí z tých v zozname mali smolu, že žili práve v tom období. Prostredie z ktorého pochádzali nebolo naklonené štúdiu. Tu išlo o prežitie. Museli pomáhať pri gazdovstve . Do školy chodili len v zime. No ako gazdovia, roľníci boli dobrí.
Napísať odpoveď