Evanjelickí farári a konverzia

Akékoľvek iné otázky, v ktorých potrebujete poradiť (nie priezviská, matriky, archívy, čítanie materiálov a pod. - na to sú zvlášť subfóra!).
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 4963
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Obraciam sa na znalcov protireformacie, vykonu evanjelickej pastoracie a obdobia stavovskych povstani. V Rajci skumam rod Johanides. Z tohto rodu pochadzali niekolki evanjelicki farari. Na stranke Janosa Frivaldszkeho som sa dozvedel, ze Ondrej Johanides sa stal evanjelickym fararom vo Fryvalde a v r. 1674 bol predvolany k 3. presporskemu sudu spolu s vdalsimi protestantskymi kazatelmi po odhaleni Veselenyiho sprisahania, kde sa musel zriect vykonu svojho povolania a rovnako tak aj svojej viery. Janos Frivaldszky uvadza, ze po tomto Ondrejovi zostali nejake verse z r. 1649 a dokumenty o skladani skusok z r. 1652 (http://www.frivaldszky.hu/rajecref ).
V r. 1683 pocas Tokolyho povstania prevzal katolicku faru Ondrej Johanides, ktory pocas toho roka tam vykonaval svoju pastoracnu cinnost ako evanjelicky pastor. V rodokmeni mam vsak dolozeneho najstarsieho Ondreja, ktory sa mohol narodit okolo r. 1652.
Moja otazka znie: mohol evanjelicky knaz, ktory sa uz raz vzdal vykonu svojej funkcie (sice pred svetskym sudom) a zrejme aj svojej viery, znovu viest evanjelicku farnost neskor a teda v case Tokolyho povstania islo o toho isteho Ondreja, ako pocas Veselenyiho sprisahania, alebo ide o dalsieho Ondreja, zrejme jeho syna?
Este dodavam, ze som vec konzultoval s panom Frivaldszkym, ale viac mi nevedel k tomu nic dodat ani on.
Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 626
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

Svoju odpoveď začnem nadávaním na administrátora fóra, pretože som sa prihlásil do fóra,
ale kým som sformuloval svoju odpoveď, cookie expirovalo,
musel som sa prihlásiť znovu a môj príspevok odišiel do večných lovíšť :-(
Prosím predĺžte čas prihlásenia.

Samotná odpoveď:
Je to ten istý. Vtedy sa ešte dalo konvertovať späť.
O rekatolizačných zákonoch som písal už v tomto vlákne:viewtopic.php?f=22&p=5241

Príklad konverzie späť:
V máji 1687 v Prešove cisársky generál Antonio Caraffa zobral titul, zhabal majetok a rozštvrtil Juraja Bezégha de Hájnik,
verného radcu Imricha Thökölyho ako 17-tu obeť Prešovských jatiek.

Neskôr Jurajov syn Adam Bezégh de Hájnik cestoval do Viedne, aby od cisára Leopolda I vymohol majetok a titul späť.
Leopold I nielen že majetok nevrátil späť, ale nechal Adama uvrhnúť do väzenia,
že nech ho prepustia až keď konvertuje ku katolicizmu.

Po 3 rokoch strávených vo väzení Adam pochopil, že cisár to myslí vážne a "pro forma" konvertoval k rímsko-katolíckej viere.
Ale po prepustení z Viedne Adam už v Györi bežal za ev a.v. farárom a konvertoval späť.

Bezéhgovci de Hájnik získali šlachtický titul a majetok späť až od nasledujúceho cisára Jozefa I.

Na tomto príklade dobre vidieť, že rekatolizácia nefungovala poriadne až do roku 1733, kedy cisár Karol III/VI prijal zákon o Apostáze,
čiže "raz katolík - navždy katolík" - pod hrozbou trestu smrti bolo zakázané konvertovať od rímsko-katolíckej viery k nekatolíckej.

Zákon o Apostáze zrušil cisár Leopold II v roku 1792.
Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 626
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

Ešte upresnenie: 3. prešporský súd neexistoval.
Súdy proti nekatolíckym farárom boli:
1671: Prešporok
1673: Trnava
1674: Trnava
Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 626
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

Zoznam odsúdených ev a.v. a ev h.v. farárov je tu: http://zlatyfond.sme.sk/dielo/1774/Drobny_Martyri/1
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 4963
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Mojmír napísal:Svoju odpoveď začnem nadávaním na administrátora fóra, pretože som sa prihlásil do fóra,
ale kým som sformuloval svoju odpoveď, cookie expirovalo,
musel som sa prihlásiť znovu a môj príspevok odišiel do večných lovíšť :-(
Prosím predĺžte čas prihlásenia.
Admini dakuju aj za nadavky. Fora typu phpBB su maju nejake tie defaultne nastavenia, s ktorymi sa obvykle nezvykne hybat, takze toto najdete asi na vacsine for tohto typu. Napriek tomu som editaciu upravil na 10 min - snad to postaci.
Inak ja mam na toto inu fintu, ak sa mi to stane: pouzijem carovne tlacidlo "spat", alebo sipku spat v internetovom prehliadaci, dostanem sa tak k tomu, co som napisal, skopirujem a nanovo sa prihlasim a vlozim.
Mojmír napísal:Ešte upresnenie: 3. prešporský súd neexistoval.
Súdy proti nekatolíckym farárom boli:
1671: Prešporok
1673: Trnava
1674: Trnava
Tak s tou Trnavou v roku 1673 sa nehadam, ale vsade, kde som o tomto cital, sa v r. 1674 hovori o Presporku, aj samotny Drobny (u neho ako prveho som to cital uz davnejsie).
Ale inak dakujem. Budem teda onoho farara povazovat za stale toho isteho.
Este mozno doplnujuca otazka: rod je hrnciarsky, vsetci boli hrnciari (teda aspon v 17. a 18. storoci). Vykonaval remeslo (alebo mohol vykonavat) aj evanjelicky farar, ci to bolo pod jeho uroven?
Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 626
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

S tým súdom 1674 v Bratislave máte pravdu:http://kebisek.blog.sme.sk/c/228745/Mas ... -stor.html
Nejako som si to s tou Trnavou poplietol.

Ak bol rod hrnčiarský asi dali syna vyštudovať najprv za ev a.v. učitela,
ten si mohol učením zarobiť a neskôr vyštudovať za farára, alebo svojho syna nechal vyštudovať za farára.

Ev a.v. farári mali vyššie sociálne postavenie ako ev a.v. učitelia a tí mali vyššie sociálne postavenie ako pospolitý ľud.
Farárske a učitelské povolania sa dedili nielen po meči, ale aj dcéry vydávali za farárov alebo učitelov.
Vznikali tak rody ktoré sa špecializovali na duševnú prácu.

Ako príklad uvediem mojich predkov:

Lehotkayovci boli bohatší rolníci v Turci.
Juraj starší nechal synov Juraja mladšieho a Mateja vyštudovať za ev a.v. učitelov.
Matej učil 1808 v Egyházdengeléku.

Juraj mladší začal učiť 1793 v Závade, 1806 prešiel do Cerova, medzi 1810-1813 do Dačovho Lomu.
Syn Gabriel bol najprv učitelom vo Zvolene, potom prešiel do Polichna, od 1847 bol pomocným kazatelom v susednej Badinej.

Juraj mladší dcéru Johanu vydal za ev a.v. učitela Jána Schmidta (V) zo schudobnelej šlachtickej rodiny Schmidtovcov.
Ján (V) učil 1816-1819 v Bokore, 1819-1830 v Cerove, 1830-1860 v Kostolných Moravciach (dnes Hontianske).

Ján (V) nechal synov Jána Juraja "Krasoslava" a Ľudovíta Schmidta vyučiť za ev a.v. farárov,
dcéru Otíliu vydal za ev a.v. učitela Fuhra v Sáse, dcéru Rozáliu za ev a.v. učitela Samuela Brodnianského - môjho 2xpra-starého otca.

Andrej Brodnianský starší bol bohatším zámočníckym majstrom v Banskej Bystrici, od 1832 v Banskej Belej.
3 synov nechal vyučiť za ev a.v. učitelov:

Samuel učil v Bankách (dnes vyhne-Banky) a Devíčí
Karol v Lišove
Andrej mladší v Krupine. Ten bol aj členom Matice Slovenskej číslo 284.


Podobný vývoj prebiehal aj u kalvínov (ev h.v.).
Tím vychovávala inteligenciu známa škola v Sáros-Pataku.
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 4963
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Z tohto rodu sa v diele Drobneho spomina este Michal, ktory posobil najdlhsie vo Svatom Michale (od r. 1664), zrejme brat (?) onoho Ondreja. Po Tokolyho povstani sa uz ani jeden z tohto rodu neuvadza ako knaz, hoci Johanidesovcov (aj fararov) bolo po celom Slovensku viac.
Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 626
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

Neodišli do exilu v Nemecku?
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 4963
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Podla toho, co mam doteraz k dispozicii, tak nie. Prevazna vacsina konvertovala (najma pri sobasoch a na smrtelnej posteli), len jediny syn spomenuteho Ondreja (nar. okolo 1652) si zachoval evanjelicku vieru aj pri svojich potomkoch. Teda vlastne evanjelik zostal len prvorodeny, aj ten konvertoval na smrtelnej posteli, ale jeho deti zostali evanjelikmi. Nastastie len na zaklade evanjelickej konfesie sa ako-tak dal zostavit rodokmen, pretoze sa to dalo filtrovat medzi mnozstvom Janov a Ondrejov - v katolikoch sa vobec nedalo pokracovat. A este pomohol supis dusi RK - farara z Rajca, ktory robil v rokoch 1690, 1728 a 1734, kde uvadzal nielen hlavy rodin, ale aj deti vratane veku.
eva kowalska
Príspevky: 1
Dátum registrácie: 14 Jan 2013, 15:56

Dobry den, sice neskor,a le predsa sa vyjadrim k Vasej otazke: konverzia sa striktne nevyzadovala, co sa na sude vynucovalo, bolo zrieknutie sa uradu. Konverzia bola ocakavana, vitana, ale nebola podmienkou pre vyhnutie sa odsudeniu. Je pravdou, ze obvinenym slubovali v pripadde konverzie dokonca uplatnenie v katolickej duchovnej sprave (dolozebne). K celej kauze som publikovala viacero clankov, da sa najst nieco aj ako pdf. Zdravi ek
Napísať odpoveď