Rozdielne meno matky pri narodení

Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Hľadám predka"
Skôr, než položíte otázku v tomto fóre, odporúčame Vám prečítať si tieto pravidlá a snažiť sa ich dodržiavať vo vlastnom záujme, aby Vám skúsenejší kolegovia mohli čo najskôr a čo najpresnejšie odpovedať:
1) Do predmetu témy napíšte konkrétne priezvisko, po ktorom pátrate, prípadne aj oblasť. Ak napíšete "Hľadám predkov", bude názov témy zmenený, pretože predkov tu hľadajú všetci, navyše ide o duplicitu s názvom subfóra.
2) Snažte sa uviesť všetky fakty, ktoré k danému predkovi viete, či už je to narodenie, úmrtie, sobáš, vierovyznanie, lokality, v ktorých žil, alebo čokoľvek iné. Akýkoľvek fakt je lepší, ako nič a môže viesť k rýchlejšej identifikácii.
3) Ak ide o osobu, ktorá už nežije, pridajte link na dokument, týkajúci sa osoby, alebo priložte sken dokumentu, aby sa predišlo omylom pri Vašom čítaní záznamu. Nebuďte ješitní, že Vám sa to stať nemôže. Stáva sa to každému, najmä v začiatkoch. Od toho sme tu, aby sme Vám pomohli, nikoho vopred nezatracujeme.

Ďakujeme za pochopenie a želáme veľa úspechov v pátraní po predkoch.
nordo
Člen
Člen
Príspevky: 64
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:27

Rozdielne meno matky pri narodení

Príspevokod užívateľa nordo » 04 Dec 2016, 23:21

Dobrý večer, potreboval by som poradit s menom matky. Jeden prapredok Juraj Makovník sa 11. 2. 1834 ženil s Máriou Dudalajovou. Ako jeho rodičia sú zapísaní Juraj Makovník a Katarína Motošková. Podľa zápisu pod ním sa v ten istý deň ženil Adam Makovník, syn Juraja Makovníka a Kataríny Motoškovej. Navyše 4. 2. 1840 sa vydávala Mária Makovníková, dcéra Juraja Makovníka a Kataríny Motoškovej. Pri každom zo sobášov sú otec aj matka zapísaní ako žijúci. Pri Jurajovi, ktorý bol starší, je za menom rodičov napísané filius natu majori, čo prekladám ako (naj)starší syn a pri Adamovi minor natu filius, teda mladší syn.
Avšak pri ich krste je ako Jurajova matka zapísaná Katarína Ličková a Máriina matka je zapísaná ako Katarína Lacková. Jedine Adamova matka je uvedená ako Katarína Motošková. Okrem tohto syna som nenašiel žiadne iné dieťa, ktoré by mal Juraj Makovník s Katarínou Motoškovou. Pri starších narodeniach detí je Jurajova manželka uvedená iba ako Katarína.
Našiel som sobáš Juraja Makovníka a Kataríny Motoškovej zo dňa 2. 2. 1796. Neskôr 2. 7. 1803 umrela istá Katarína, manželka Juraja Makovníka, vo veku 34 rokov. Keďže od sobáša ubehlo 7 rokov, nie je to asi tá istá Katarína. Ďalší zaujímavý zápis je z 21. 10. 1810, keď sa ženil vdovec Juraj Makovník s Katarínou, vdovou po Jánovi Makovníkovi. Asi ich sobáš som našiel, ale Katarína sa volala Valachová.
Našiel som pravdepodobný zápis smrti môjho hľadaného Juraja Makovníka, zomrel 20. 9. 1849 vo veku 73 rokov. Rok pred ním, 6. 9. 1848, umrela jeho manželka Katarína.
Je možné, že farár sa pomýlil pri zápise matky pri krste detí? A naopak, pri ich sobáši už zapísal meno matky správne? Ďakujem.



Karla
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 161
Dátum registrácie: 22 Feb 2015, 18:17
Predkovia z oblasti: Necpaly, Partizánska Ľupča, ČR obl. Jindřichuv Hradec, Telč

Re: Rozdielne meno matky pri narodení

Príspevokod užívateľa Karla » 02 Feb 2017, 16:02

Keďže ste nepridali linky na konkrétne záznamy ani ste nespomenuli, o akú farnosť sa jedná, môžeme iba tipovať. Podľa čoho usudzujete, že Katarína, ktorá zomrela vo veku 34 rokov nie je prvá manželka Juraja Makovníka? Pri starších matričných záznamoch je to niekedy dosť zamotané, pomôcť môže asi iba dôkladné prejdenie matričných záznamov z tej doby, kde by ste zistili, či sa vo farnosti nevyskytovali menovci, alebo či v niektorých záznamoch nie je použitý alias. Ak bola farnosť obsiahlejšia, farár nemusel každého poznať a občas sa pritrafila chyba, že meno zle započul alebo ho pri krste krstní rodičia pomýlili (napr. nepoznali meno matky za slobodna, alebo ju poznali pod nejakou prezývkou). Ličková a Lacková sú dosť podobné mená, pokojne by mohlo ísť o jednu a tú istú osobu. Niektorí farári záznamy nepísali hneď, ale značili si ich niekde inde a potom ich zapísali viac naraz - mohlo sa napríklad stať, že farár po sebe nejaké meno zle prečítal. Rovnako ak by šlo o dve ženy s rovnakým krstným menom, mohlo sa stať, že niekto "zotrvačne" udal priezvisko prvej ženy.
Prajem veľa zdaru pri bádaní!

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný