Chyba vo veku ?

Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Hľadám predka"
Skôr, než položíte otázku v tomto fóre, odporúčame Vám prečítať si tieto pravidlá a snažiť sa ich dodržiavať vo vlastnom záujme, aby Vám skúsenejší kolegovia mohli čo najskôr a čo najpresnejšie odpovedať:
1) Do predmetu témy napíšte konkrétne priezvisko, po ktorom pátrate, prípadne aj oblasť. Ak napíšete "Hľadám predkov", bude názov témy zmenený, pretože predkov tu hľadajú všetci, navyše ide o duplicitu s názvom subfóra.
2) Snažte sa uviesť všetky fakty, ktoré k danému predkovi viete, či už je to narodenie, úmrtie, sobáš, vierovyznanie, lokality, v ktorých žil, alebo čokoľvek iné. Akýkoľvek fakt je lepší, ako nič a môže viesť k rýchlejšej identifikácii.
3) Ak ide o osobu, ktorá už nežije, pridajte link na dokument, týkajúci sa osoby, alebo priložte sken dokumentu, aby sa predišlo omylom pri Vašom čítaní záznamu. Nebuďte ješitní, že Vám sa to stať nemôže. Stáva sa to každému, najmä v začiatkoch. Od toho sme tu, aby sme Vám pomohli, nikoho vopred nezatracujeme.

Ďakujeme za pochopenie a želáme veľa úspechov v pátraní po predkoch.
IanMar
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 31 Aug 2016, 12:46
Predkovia z oblasti: Obl. Turiec, Martin, Jahodniky, Pribovce,Bela-Dulice, Liesno, Laclava, Budis

Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa IanMar » 12 Feb 2017, 16:07

Dobrý deň .Chcel by som sa opýtať , či je možný rozdiel veku zo sobášnej knihy, alebo sa nejedna o tu istú osobu? Hľadám predka Juraja Paričku a podľa veku zo sobášnej knihy v deň svadby 1880 mal 28 rokov. Problém je i v tom , že meno rodičov sa v knihe neuvádza V matičnej matrike narodených r.1852 som nenašiel osobu so zhodným menom , ale az o dva roky mladšiu osobu 1854 . Prešiel som si matriku asi +- 3 roky a žiadneho iného Juraja Paričku som už nenašiel , len Jana Paricku r.1852 s ktorým by sa ten vek zhodoval rovnakých rodičov ako Juraja. Ja asi s určitosťou viem , že mal pochádzať z Martina- jahodníky ev. vyznania .Je možne že sa chybne zapísal vek v sobášnej knihe ? Ďakujem za odpoveď
Zdroj Sobášnej matriky
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443
zdroj moznej zhody
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... V75?mode=g
Naposledy upravil/-a IanMar v 12 Feb 2017, 16:28, upravené celkom 1 krát.



Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 2337
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa duros » 12 Feb 2017, 16:25

Rozdiel dva roky je uplne bezny, najma ak ste nenasli v Jahodnikoch ziadneho ineho. Skuste este interval +/- 5 rokov a prejdite aj umrtia, ci ten, ktoreho ste nasli, nahodou nezomrel ako dieta.

IanMar
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 31 Aug 2016, 12:46
Predkovia z oblasti: Obl. Turiec, Martin, Jahodniky, Pribovce,Bela-Dulice, Liesno, Laclava, Budis

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa IanMar » 12 Feb 2017, 16:37

Ďakujem za odpoveď . Skúsim ešte pohľadať . Mne len príde zvláštne , keď ženích nevedel koľko mal rokov v deň sobáša . Jedine ak by to zapísal zle ten kto to zaznamenával

vorky
Aktívny člen
Aktívny člen
Príspevky: 102
Dátum registrácie: 30 Jan 2016, 15:49
Predkovia z oblasti: Vorcak, Orava

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa vorky » 12 Feb 2017, 17:39

Vek pri sobasi a umrti nie je mozne brat zavazne. Medzi skutocnym narodenim a datumom pri sobasi/umrti moze byt rozdiel aj niekolko rokov. Aspon take su moje skusenosti.

Užívateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 1287
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Rod Zakarovský a Koscik z Ruských Pekľan a Ličartoviec, Leľo z Havranca a Trenčanský z Nitrianskej Stredy
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa patricius95 » 12 Feb 2017, 18:09

IanMar napísal:Mne len príde zvláštne , keď ženích nevedel koľko mal rokov v deň sobáša . Jedine ak by to zapísal zle ten kto to zaznamenával

Tu sa bavíme o osobách, ktoré nevedeli písať ani čítať. Dátum svojho narodenia vôbec nepoznali, a tak fakticky nemali z čoho určiť svoj presný vek. Častokrát je teda zapísaný vek skôr názorom (odhadom) pána farára.
S pozdravom
Patrik Zakarovský

jurajpolak
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 160
Dátum registrácie: 20 Júl 2016, 12:24
Predkovia z oblasti: Záhorie, okres Malacky, Záhorská Bystrica

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa jurajpolak » 12 Feb 2017, 19:58

Ozaj, neviete niekto, odkedy mali ludia nejake doklady? Resp. dostavali pri krste alebo svadbe nejake potvrdenie?
Akoze jedna vec je, ze asi by im to na nic nebolo, lebo citat nevedeli, takze mohli tie papiere aj tak pomiesat, lebo nevedeli, ku ktoremu dietatu papier patri.
Viete o tom, ci je to niekde spracovane, resp. ci sa to tu niekde preberalo uz?
Dakujem.

Užívateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 1287
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Rod Zakarovský a Koscik z Ruských Pekľan a Ličartoviec, Leľo z Havranca a Trenčanský z Nitrianskej Stredy
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať užívateľa:

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa patricius95 » 12 Feb 2017, 20:44

Nič také sa pri krste nevystavovalo a v podstate sa automaticky nevystavuje ani dodnes. Krstné listy sa vydávajú na požiadanie, pričom zväčša ide o doklad potrebný pre uzatvorenie birmovky, sobáša, resp. sviatosti kňazstva.
S pozdravom
Patrik Zakarovský

IanMar
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 31 Aug 2016, 12:46
Predkovia z oblasti: Obl. Turiec, Martin, Jahodniky, Pribovce,Bela-Dulice, Liesno, Laclava, Budis

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa IanMar » 12 Feb 2017, 22:35

Myslel som . že gramotnosť v 19 storočí bola aspoň na počty dobrá a podľa zachovaných písomnosti hľadanej osoby aj gramatická. Skôr beriem do úvahy nevedomosť, gramotnosť ich rodičov zachovať a určiť dátum narodenia ako nepodstatný udaj na vtedajšiu dobu . Sobáš aj krst prebehol dvoch odlišných kostoloch , tak asi preto si to ani nevedel overiť vtedajší matrikár, farár. Ešte som sa nestretol s takým rozsahom rokov, doteraz mi všetko zapadalo v mojom amatérskom genealogickom hľadaní . Ďakujem pekne za pomoc

laco
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 164
Dátum registrácie: 11 Apr 2014, 20:01
Predkovia z oblasti: Nitrianský Hrádok, Bánov - Rosival, Necpaly - Justh, Bratislava a Záhorie - Klempa

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa laco » 12 Feb 2017, 23:16

IanMar napísal:... doteraz mi všetko zapadalo v mojom amatérskom genealogickom hľadaní ....


Tak to ste mali buď veľké šťastie, alebo tam máte hodne veľkú chybu :lol: (To po vzore programátorskej skúsenosti - čo je nočná mora programátora? Ak pri prvom spustení novovytvorený program funguje ako má. Naznačuje to totiž zapeklité chyby, ktoré sa nedajú odhaliť jednoduchým testovaním :-) )

Ešte k Patrikovej odpovedi - v tých časoch krstné listy mali aj funkciu rodných listov, takže sa vydávali častejšie ako v súčasnosti. Niekedy keď príslušná osoba zistila, že v rodnej matrike je to ináč zapísané, ako by to naozaj bolo, tak následne cez biskupský úrad sa muselo opravovať.

Laco

jurajpolak
Skúsený autor
Skúsený autor
Príspevky: 160
Dátum registrácie: 20 Júl 2016, 12:24
Predkovia z oblasti: Záhorie, okres Malacky, Záhorská Bystrica

Re: Chyba vo veku ?

Príspevokod užívateľa jurajpolak » 13 Feb 2017, 08:19

Berte to ako prípravu na 18. storočie, kde rozdiely 5-10 rokov nie sú ničím neobvyklým. :-)
Ale je to podľa mňa o rodičoch, lebo aj v 18. aj 19. storočí som sa stretol s rodinami, kde sedeli dátumy úplne presne.
Ďalšia vec je, že v 19. storočí ešte môžeme byť radi, že tam veky pri sobášoch sú, lebo v starších záznamoch sa také povinne nepísalo.
Naposledy upravil/-a jurajpolak v 13 Feb 2017, 15:53, upravené celkom 1 krát.

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný