Strana 1 z 2

Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 16:07
od užívateľa IanMar
Dobrý deň .Chcel by som sa opýtať , či je možný rozdiel veku zo sobášnej knihy, alebo sa nejedna o tu istú osobu? Hľadám predka Juraja Paričku a podľa veku zo sobášnej knihy v deň svadby 1880 mal 28 rokov. Problém je i v tom , že meno rodičov sa v knihe neuvádza V matičnej matrike narodených r.1852 som nenašiel osobu so zhodným menom , ale az o dva roky mladšiu osobu 1854 . Prešiel som si matriku asi +- 3 roky a žiadneho iného Juraja Paričku som už nenašiel , len Jana Paricku r.1852 s ktorým by sa ten vek zhodoval rovnakých rodičov ako Juraja. Ja asi s určitosťou viem , že mal pochádzať z Martina- jahodníky ev. vyznania .Je možne že sa chybne zapísal vek v sobášnej knihe ? Ďakujem za odpoveď
Zdroj Sobášnej matriky
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443
zdroj moznej zhody
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... V75?mode=g

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 16:25
od užívateľa duros
Rozdiel dva roky je uplne bezny, najma ak ste nenasli v Jahodnikoch ziadneho ineho. Skuste este interval +/- 5 rokov a prejdite aj umrtia, ci ten, ktoreho ste nasli, nahodou nezomrel ako dieta.

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 16:37
od užívateľa IanMar
Ďakujem za odpoveď . Skúsim ešte pohľadať . Mne len príde zvláštne , keď ženích nevedel koľko mal rokov v deň sobáša . Jedine ak by to zapísal zle ten kto to zaznamenával

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 17:39
od užívateľa vorky
Vek pri sobasi a umrti nie je mozne brat zavazne. Medzi skutocnym narodenim a datumom pri sobasi/umrti moze byt rozdiel aj niekolko rokov. Aspon take su moje skusenosti.

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 18:09
od užívateľa patricius95
IanMar napísal:Mne len príde zvláštne , keď ženích nevedel koľko mal rokov v deň sobáša . Jedine ak by to zapísal zle ten kto to zaznamenával
Tu sa bavíme o osobách, ktoré nevedeli písať ani čítať. Dátum svojho narodenia vôbec nepoznali, a tak fakticky nemali z čoho určiť svoj presný vek. Častokrát je teda zapísaný vek skôr názorom (odhadom) pána farára.

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 19:58
od užívateľa jurajpolak
Ozaj, neviete niekto, odkedy mali ludia nejake doklady? Resp. dostavali pri krste alebo svadbe nejake potvrdenie?
Akoze jedna vec je, ze asi by im to na nic nebolo, lebo citat nevedeli, takze mohli tie papiere aj tak pomiesat, lebo nevedeli, ku ktoremu dietatu papier patri.
Viete o tom, ci je to niekde spracovane, resp. ci sa to tu niekde preberalo uz?
Dakujem.

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 20:44
od užívateľa patricius95
Nič také sa pri krste nevystavovalo a v podstate sa automaticky nevystavuje ani dodnes. Krstné listy sa vydávajú na požiadanie, pričom zväčša ide o doklad potrebný pre uzatvorenie birmovky, sobáša, resp. sviatosti kňazstva.

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 22:35
od užívateľa IanMar
Myslel som . že gramotnosť v 19 storočí bola aspoň na počty dobrá a podľa zachovaných písomnosti hľadanej osoby aj gramatická. Skôr beriem do úvahy nevedomosť, gramotnosť ich rodičov zachovať a určiť dátum narodenia ako nepodstatný udaj na vtedajšiu dobu . Sobáš aj krst prebehol dvoch odlišných kostoloch , tak asi preto si to ani nevedel overiť vtedajší matrikár, farár. Ešte som sa nestretol s takým rozsahom rokov, doteraz mi všetko zapadalo v mojom amatérskom genealogickom hľadaní . Ďakujem pekne za pomoc

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 12 Feb 2017, 23:16
od užívateľa laco
IanMar napísal:... doteraz mi všetko zapadalo v mojom amatérskom genealogickom hľadaní ....
Tak to ste mali buď veľké šťastie, alebo tam máte hodne veľkú chybu :lol: (To po vzore programátorskej skúsenosti - čo je nočná mora programátora? Ak pri prvom spustení novovytvorený program funguje ako má. Naznačuje to totiž zapeklité chyby, ktoré sa nedajú odhaliť jednoduchým testovaním :-) )

Ešte k Patrikovej odpovedi - v tých časoch krstné listy mali aj funkciu rodných listov, takže sa vydávali častejšie ako v súčasnosti. Niekedy keď príslušná osoba zistila, že v rodnej matrike je to ináč zapísané, ako by to naozaj bolo, tak následne cez biskupský úrad sa muselo opravovať.

Laco

Re: Chyba vo veku ?

Napísané: 13 Feb 2017, 08:19
od užívateľa jurajpolak
Berte to ako prípravu na 18. storočie, kde rozdiely 5-10 rokov nie sú ničím neobvyklým. :-)
Ale je to podľa mňa o rodičoch, lebo aj v 18. aj 19. storočí som sa stretol s rodinami, kde sedeli dátumy úplne presne.
Ďalšia vec je, že v 19. storočí ešte môžeme byť radi, že tam veky pri sobášoch sú, lebo v starších záznamoch sa také povinne nepísalo.