István Fodor, Gabčíkovo

Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Hľadám predka"
Skôr, než položíte otázku v tomto fóre, odporúčame Vám prečítať si tieto pravidlá a snažiť sa ich dodržiavať vo vlastnom záujme, aby Vám skúsenejší kolegovia mohli čo najskôr a čo najpresnejšie odpovedať:
1) Do predmetu témy napíšte konkrétne priezvisko, po ktorom pátrate, prípadne aj oblasť. Ak napíšete "Hľadám predkov", bude názov témy zmenený, pretože predkov tu hľadajú všetci, navyše ide o duplicitu s názvom subfóra.
2) Snažte sa uviesť všetky fakty, ktoré k danému predkovi viete, či už je to narodenie, úmrtie, sobáš, vierovyznanie, lokality, v ktorých žil, alebo čokoľvek iné. Akýkoľvek fakt je lepší, ako nič a môže viesť k rýchlejšej identifikácii.
3) Ak ide o osobu, ktorá už nežije, pridajte link na dokument, týkajúci sa osoby, alebo priložte sken dokumentu, aby sa predišlo omylom pri Vašom čítaní záznamu. Nebuďte ješitní, že Vám sa to stať nemôže. Stáva sa to každému, najmä v začiatkoch. Od toho sme tu, aby sme Vám pomohli, nikoho vopred nezatracujeme.

Ďakujeme za pochopenie a želáme veľa úspechov v pátraní po predkoch.
kfodorova
Príspevky: 11
Dátum registrácie: 09 Júl 2014, 15:17
Predkovia z oblasti: Fodor - Gabčíkovo, Lehocký - Šurany

István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa kfodorova » 11 Aug 2017, 10:01

Dobrý deň, natrafila som na niečo čomu nerozumiem. Rozpíšem to tu detailnejšie.

Podľa rodného listu môjho pradeda Sandora Fodora nar. 1910 som hľadala jeho otca, bolo tam uvedené že mal 33 rokov. Našla som ho narodil sa 14.3.1876 v Gabčíkove. https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443
Jeho rodičia - Fodor István a Františka Deresi. Pri Istvánovi som natrafila na pár vecí ktorých nerozumiem.
Našla som ich svadbu : https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443 (predposledná)

Píše sa tam že István Fodor mal vtedy 33 rokov. Čiže sa narodil 1838/39 zrejme v Gabčíkove. Pod jeho menom je napísaná Mária Patasi, neviem či to je jeho matka alebo kto.
Našla som aj jeho úmrtie: https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443 (predposledný)
Mal 43 rokov keď zomrel. To mi dáva približný rok narodenia 1839/40.

Našla som Istvána ktorý sa narodil v Gabčíkove 24.7.1839, sedia mi tam všetky údaje.
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443 (napravo druhý z hora)
Naozaj mal 43 keď zomrel. Len je tam písané István Patasi a nie Fodor a opäť tam je uvedená Mária Patasi. Natrafila som na inú osobu na ktorú úplne presne sedia údaje ktoré potrebujem ? alebo ak je to tá správa osoba, tak potom odkiaľ sa zobralo to priezvisko Fodor ? Hľadala som aj to či si Mária Patasi nezobrala neskôr nejakého Fodora ale nič také som nenašla.
Našla som ešte jedného Istvána Fodora, narodil sa v Gabčíkove 8.1.1838. https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=1554443 ,(napravo) tam mi ale už presne nesedí vek pri úmrtí.

Ďakujem Vám za rady :)



marikabela
Člen
Člen
Príspevky: 64
Dátum registrácie: 16 Jún 2015, 14:43

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa marikabela » 11 Aug 2017, 10:24

István Patasi je syn Márie Patasi - nemanželský - nelegitímny potomok.

jurajpolak
Odborník
Odborník
Príspevky: 252
Dátum registrácie: 20 Júl 2016, 12:24
Predkovia z oblasti: Záhorie, okres Malacky, Záhorská Bystrica

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa jurajpolak » 11 Aug 2017, 12:20

Myslim, ze ten prvy Istvan je ten spravny, lebo sedi meno matky pri krste aj svadbe (zápis pri svadbe: Fodor Štefan, syn Marie Patasiovej, služky). Otazka je, ako dosiel k menu Fodor. Mozno na to casom pridete.
Deti sa zvykli legitimizovať svadbou, keby sa Mária časom vydala, ale predpokladám, že potom by už otec bol uvedený aj v zápise pri svadbe.
Vek podla umrtia nemusi byt presny, niekedy su aj vacsie rozdiely.

p.s.omylom som editoval príspevok tak, že je tu dvakrát, to prvé môže admin vymazať. Ďakujem.

kfodorova
Príspevky: 11
Dátum registrácie: 09 Júl 2014, 15:17
Predkovia z oblasti: Fodor - Gabčíkovo, Lehocký - Šurany

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa kfodorova » 14 Aug 2017, 08:37

Ďakujem, ale pochybujem že niekedy zistím kto bol jeho otec. Netuším ako mám ďalej pokračovať. Už dva roky som s tým nepohla.

michalR
Člen
Člen
Príspevky: 83
Dátum registrácie: 05 Feb 2014, 15:37
Predkovia z oblasti: Krupina, Sebechleby, Cebovce, Viglas, Detva, Hajniky

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa michalR » 14 Aug 2017, 09:13

zopár tipov:
skúste pohľadať svadbu Márie Pataši a Fodora. kľudne sa mohla konať aj po roku 1876, teda keď sa ženil Istvan (alebo pred).
skúste nájsť úmrtie Márie Pataši - bola vydatá
skúste nájsť iné deti Márie Pataši

ja som riešil niečo podobné
viewtopic.php?f=23&t=7022&hilit=fr%C4%8Dka

kfodorova
Príspevky: 11
Dátum registrácie: 09 Júl 2014, 15:17
Predkovia z oblasti: Fodor - Gabčíkovo, Lehocký - Šurany

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa kfodorova » 14 Aug 2017, 09:52

Čiže ak by som našla že si Mária Patasi zobrala neskôr Fodora, tak to ale nebude pravý otec Štefana ? lebo som sa už predtým strela s tým že mali dieťa aj pred svadbou, ale boli tam uvedený obaja rodičia len tam bola poznámka že dieťa je "ilegálne".

Užívateľov profilový obrázok
harmi1930
Člen
Člen
Príspevky: 63
Dátum registrácie: 09 Jún 2017, 15:56
Predkovia z oblasti: Podlužany/Tekovská Nová Ves (Nová Dedina), Pezinok/Častá/Ch.Grob, Smolník

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa harmi1930 » 14 Aug 2017, 11:02

Dieťa bolo automaticky ilegálne, ak sa nenarodilo do manželstva bez ohľadu na to, či bol otec známy alebo nie. Legitimizuje sa dodatočne až sobášom a v matrikách táto legitimizácia bola aj ku krstu doplnená (hoci asi ako kedy a kde). Mal som prípad, že človek mal 4 ilegálne deti so svojou budúcou manželkou, potom 4 dni pred piatym dieťaťom sa sa ňou oženil, toto piate už bolo ale vedené ako legálne, celkovo mali nakoniec 10 detí. Moravské matriky mali na ilegálne deti peknú formulku na to, že "Ja, Jožko Mrkvička...., přiznávám se za souhlasu matky tohoto dítěte za otce u přítomnosti dvou svědku..." a potom, keď legalizácia dieťaťa nastala sobášom, tak to tam doplnili, prípadne aj s odkazom na sobášnu matriku s dátumom a referenciou. Zo zápisov vyplýva, že sa tento tatinko k dieťaťu priznal hneď pri narodení, akurát so sobášom a legitimitou si vyše 5 rokov ťažkú hlavu nerobili.

Mimochodom, subjektívne sa mi vidí, že podiel úmrtí ilegálnych novorodencov je výrazne vyšší než pri "legálnych" deťoch, dokonca pri úmrtiach je akoby zdôraznené, že to je ilegálne dieťa, tým sa mi natíska vnímanie, že ako keby to menej vadilo, že umrelo... :-(

Pokiaľ nebol otec uvedený hneď pri narodení, aj keby sa k dieťaťu dodatočne priznal alebo sa Maria dodatočne vydala, spoľahlivosť takého stanovenia biologického otca je otázna. Donedávna aspoň platilo, že aspoň matka je istá a podozrievavý tatinko mohol v moderných časoch skúsiť krvný alebo DNA test, ale dnes už aj vajíčko je možné dať donosiť náhradnej matke. Ja by som pri Márii Patasi skončil, lebo otec je neistý.

PH

kfodorova
Príspevky: 11
Dátum registrácie: 09 Júl 2014, 15:17
Predkovia z oblasti: Fodor - Gabčíkovo, Lehocký - Šurany

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa kfodorova » 14 Aug 2017, 11:15

Ďakujem za informácie. Myslíte, že keby si to dám vypátrať profesionálom za peniaze tak by tiež takto isto skončili ?

Užívateľov profilový obrázok
harmi1930
Člen
Člen
Príspevky: 63
Dátum registrácie: 09 Jún 2017, 15:56
Predkovia z oblasti: Podlužany/Tekovská Nová Ves (Nová Dedina), Pezinok/Častá/Ch.Grob, Smolník

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa harmi1930 » 14 Aug 2017, 14:55

To neviem potvrdit ani vyvratit. Ved tu stale pracujeme s pravdepodobnostou. Ak nejakeho kandidata na predka najdeme, tak ho overujeme na dalsie suvislosti, ale kandidata povazujeme za isteho, ak nenajdeme rozpor alebo neistotu medzi 10 menovcami. Ale co ked hladame zle alebo rozporuplna info sa nezachovala. Napriklad v Tekovskej Novej Vsi hladam Zuzanu Oravec pre syna Juraja *1746. Najblizsia Zuzana Oravec je v Banskej Stiavnici. Je to ta spravna? Skor nie nez ano, ale vlastne to neviem, lebo rodne matriky v Tekovskej Novej vsi zacinaju od 1733 a Cenzus 1715 meno Oravec pozna, takze sa skor prikladam, ze to bola miestna dievcina. Ale ak mam len meno a nic viac, tak mohla byt kludne z inej obce, kde tiez matriky zacali neskor a miestny Oravec bol len jej menovec.

Pokial vo vsetkych troch matrikach sa o tom dozvediet neda viac, tak ani profesionali by k inemu zaveru na zaklade matrik asi nedosli. Otazne je, ci dane skutocnosti sa nespominaju v nejakych dalsich dokumentoch, o ktorych casto ani netusime, ze k danej osobe existuju - napriklad nejake strany v matrike na zaciatku/na konci, ktore mozno ani naskenovane neboli a len lezia kdesi v archive zle zatriedene alebo existoval nejaky sudny proces, kde sa vyskytla Maria Patasi, miestne noviny, dedinska kronika, zoznam vojakov (tam asi skor ten tatinko by bol), podla cenzu by byvala u nejakeho Fodora atd., ale v konecnom dosledku to moze najst rovnako amater motivovany len nadsenim alebo profesional za peniaze, hoci predpokladam, ze profesional ma o tych "inych" zdrojoch lepsi prehlad.

PH

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 2600
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: István Fodor, Gabčíkovo

Príspevok od užívateľa duros » 14 Aug 2017, 19:29

Skusali ste uz to, co Vam radil michalR?

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní