Matriky obce Podkonice

klietus001
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 34
Dátum registrácie: 01 Máj 2013, 16:03

Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa klietus001 » 01 Máj 2013, 23:32

Pri hľadaní predkov v matrikách obce Podkonice (pri Ban.Bystrici) som sa stretol so zaujímavými vecami, chcel by som sa opýtať:

1,Mohol si farár dovoliť jednoducho nezapísať do matriky krst, svadbu alebo pohreb ? Stretol som sa totiž s viacerými prípadmi, keď v matrike narodených uvedení rodičia neboli v matrike sobášených (a bolo toho viac), taktiež v matrike úmrtí boli osoby, ktoré sa nenachádzali v matrike narodených (hlavne deti) a nakoniec mnoho ľudí, uvedených v matr.nar.a sobášených zas nebolo v matr.úmrtí. Podkonice boli poddanskou dedinou, kde sťahovanie ľudí bolo minimálne.

2, v matrike úmrtí som narazil na 2 prípady, keď 2 muži sa dožili viac ako 100 rokov, čo pri skutočnosti, že vtedajší priem.vek dosahoval sotva 40 rokov,pripadá zvláštne. Nakoľko sa dá veriť týmto údajom? Narodenie sa nedá overiť, keďže 1 muž zomrel roku 1802 vo veku 105 rokov a druhý r.1792 vo veku 104 rokov, matrika farnosti Slov.Ľupča, do ktorej Podkonice patrili do roku 1787,sa zachovala až od roku 1773 ( s výnimkou obdobia 1659-1672)

3, v mojom výskume som sa dostal až po rok 1773, staršie údaje už nemám šancu zistiť vzhľadom na fakt, že staršie matriky r.k.farnosti Slov.Ľupča sa nezachovali. Aj som po nich pátral, ale nemal som úspech. Na fare v Ľupči tvrdili, že boli odozdané do archívu, v archíve zas, že farár túto matriku neodovzdal.Mám len nepriame dôkazy, že z týchto starších matrík boli použité údaje v niektorej literatúre (monografie obcí Sl.Lupča a Podkonice). Nenachádzajú sa ani v súpise matrík (autora som zabudol). Myslíte, že mám aspoň nejakú šancu najsť tieto matriky?

4, v matrike zomrelých som párkrát natrafil na výraz "hospes" nachádzajúci sa za menom a priezv.zomrelého - nepodarilo sa mi zistiť, čo je to.V prekladači mi to vyhodilo ako "host".Nestretli ste sa s týmto slovom ?

5, pri svadbách, kde ženích bol vojakom, je uvedený aj názov voj.formácie, u ktorého slúžil.Dalo by sa presne zistiť nieči bližšie o voj.útvare, ktorý je uvedený ? Záznam v matrike v znení "legionis Sztáray miles Gregoritch" z roku 1804.



milestone
Veterán
Veterán
Príspevky: 577
Dátum registrácie: 02 Jan 2013, 20:17
Predkovia z oblasti: Frivaldszky, Hidvéghy, Sujanszky, Zamaróczy - Trenčianska župa

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa milestone » 02 Máj 2013, 00:10

Slovo hospes, itis m. má v preklade viac významov: hosť, hospodár, hostinský, cudzí kupec, cudzinec, pútnik a úročný sedliak.

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3073
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa duros » 02 Máj 2013, 09:43

ad 1) Je to uplne bezne, stretavame sa s tym takmer vsetci. Ak sobas nie je v danej farnosti, prebehol niekde inde - treba prezriet matriky okolitych farnosti (minimalne v rozsahu vtedajsieho panstva). Sobas sa obvykle konal u nevesty. Niektore deti sa mohli narodit prave tam, kde prebehol sobas, ak zenich zostal u rodicov nevesty (neskor sa prestahoval domov k rodicom) a takto by som mohol pokracovat dalej.
ad 2) Ano, je to dost vynimocne. Treba si vsak uvedomit, ze vsetky udaje boli fararovi diktovane, takze aj vek byval odhadnuty, mena a priezviska mohol farar prepocut, takze 100%-na spolahlivost nie je.
ad 3) Podla knihy J. Sarmanyovej by mali byt aj matriky Slovenskej Lupce z rokov 1658-1671, resp. 1672. Pozoruhodna je tam vsak poznamka k rimskokatolickym matrikam, ze priblizne do r. 1709 sa v uvedenej matrike nachadzaju sporadicke zaznamy z obci Ondrej nad Hronom, Medzibrod, Mostenica a Podkonice. Odkial sa vzal prave rok 1709 je dost cudne, ak prave obdobie 1672-1773 sa nezachovalo. Rozdielne je uvedeny aj index sobasov - podla Sarmanyovej je z r. 1773-1783, podla mormonov z r. 1733-1811: https://familysearch.org/search/catalog/1221786
ad 4) vysvetlila milestone
ad 5) neuvadzate obdobie, ale grof Anton Sztaray de Nagy Mihaly bol generalom: http://en.wikipedia.org/wiki/Anton_Coun ... agy-Mihaly (v nemeckej verzii je toho o nom viac, je tam aj dost linkov).

Poznamka: vlakno bolo presunute zo Zaujimavosti do Otazok a odpovedi.

Imrich
Veterán
Veterán
Príspevky: 581
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:16
Kontaktovať užívateľa:

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa Imrich » 02 Máj 2013, 10:27

Ad 4) Podľa mojich pozorovaní, slovo "Hospes" alebo "Hospites" sa v matrikách najčastejšie používalo na označenie pozvaného prisťahovalca, obyčajne požívajúceho nejaké privilégiá. Viď www.forumhistoriae.sk/documents/10180/39394/Sedivy.pdf na s. 10 alebo fff.truni.sk/userdata/publications/marek_skriptum.pdf na s. 47

Mojmír
Veterán
Veterán
Príspevky: 550
Dátum registrácie: 22 Okt 2012, 12:27

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa Mojmír » 02 Máj 2013, 11:14

Prečo práve rok 1709: lebo vtedy stredné Slovensko dobývala cisárska armáda vedená generálom Heisterom.
Heister bol známy ako vešač luteránskych farárov, tak mhohi pred jeho armádou ušli.
Napríklad z Dobrej Nivy ušiel ev a.v. farár Jeremiáš Pilárik stredný, otec neskoršieho superintendanta banských miest Jeremiáša Pilárika najmladšieho.

Aj v Banskej Bystrici chcel Heister povesiť tamojšieho ev a.v. farára Mateja Bela.
Ale zastali sa ho miestní katolíci, tak ho nepovesil.

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3073
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa duros » 02 Máj 2013, 12:35

Mojmír napísal:Prečo práve rok 1709: lebo vtedy stredné Slovensko dobývala cisárska armáda vedená generálom Heisterom.
....
To s tym nema vobec nic spolocne. Hovorime totiz o RK matrikach. Moja poznamka o podivuhodnosti r. 1709 sa vztahovala k tomu, ze z toho obdobia praveze neexistuju matriky (cca 30 rokov predtym a cca 60 rokov potom). Takze ked nie su, odkial autorka publikacie, p. Sarmanyova, vzala informaciu, ze zapisy z uvedenych obci su v matrike RK farnosti Slovenska Lupca iba do r. 1709? Najma ak prihliadneme aj k faktu, ze RK farnost Podkonice vznikla az v r. 1787 a udajne dovtedy patrili Podkonice k Slovenskej Lupci: http://www.nasepodkonice.sk/podkonice/farnost/ Podla toho by v RK matrike Slovenskej Lupce tie zaznamy z Podkonic mali byt az do r. 1787, pricom 100 rokov nam chyba (a ako som spominal - medzi nimi aj rok 1709).

klietus001
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 34
Dátum registrácie: 01 Máj 2013, 16:03

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa klietus001 » 02 Máj 2013, 18:02

Zabudol som uviesť, že sa zachovala aj časť evanjelickej matriky z rokov 1706-1709, v tých časoch Podkonice boli prevažne evanjelické, ale po nejakých 30-40 rokoch sa už väčšina obce hlásila ku katolíkom. Vzhľadom ku skutočnosti, že panstvo Slov.Ľupča už dlhšiu dobu patrilo štátu, som chcel zistiť príčinu náhlej zmeny konfesie u väčsiny obyvateľstva (zrejme tam zavážil fakt, že erár predstavovali Habsburgovci, ktorí boli katolíci).
Zaujal ma tiež odkaz na familysearch - index sobášov 1733-1811, je to spoplatnené, bolo by zaujímavé vidieť obsah toho mikrofilmu, ale bez zaplatenia to asi nepôjde. Chcel by som sa opýtať, či má niekto skúsenosti s návštevou mormonskeho centra vo Viedni.

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3073
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa duros » 02 Máj 2013, 18:27

Ano, evanjelicke su. Zmena confesie obvykle vyplyvala zo zasady "Cuius regio, his religio". Niektori potom aj pod vplyvom zmiesanych manzelstiev.
Kvoli tomu indexu nemusite nikam cestovat. Pozrel som si to v reali a zistil som, ze mormoni maju v katalogu chybu a je to tak, ako je uvedene v Sarmanyovej - je to od r. 1773 a mate to na tom istom filme, ako aj matriky. Zacina to tu: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 2067549788
Inak ak je to nafilmovane a nahodou by to nebolo zverejnene, netreba kvoli tomu chodit k mormonom do Viedne ci Budapesti (alebo niekde inde), ale nachadza sa to aj v prislusnom statnom archive (tam to predsa filmovali). Ale keby ste velmi chceli ist predsa len k mormonom, je potrebne si ten kotuc najskor u nich objednat a az ked dojde spoza velkej mlaky, daju Vam vediet a pridete. Stoji to vsak ovela viac, ako v nasom archive.

klietus001
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 34
Dátum registrácie: 01 Máj 2013, 16:03

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa klietus001 » 03 Máj 2013, 16:00

Vďaka za rady, do Viedne k mormonom by som asi nešiel. Matriky sobášených, na ktorý ste mi dali odkaz, celkom dobre poznám. Nie je mi však jasná jedna vec - prvých pár strán je naklepaných strojom (záhlavie), čo to je - je to prepis svadieb z matriky ? Takisto neviem, čo to je skratka AC.Taktiež na začiatku je napísané, že sú tam aj konverzie - to by ma tiež zaujímalo, kde to v tom mikrofilme je (alebo sa to týka tých strojom klepaných strán?) .
V dohľadnej dobe sa chystám do archívu v Banskej Bystrici.
Zaujímajú ma urbáre panstva Lupča (tereziánsky, urbár z roku 1663), sčítanie obyvateľstva (1828,1869) - to som zvedavý, či tam niečo nájdem o Podkoniciach. Daňový súpis 1715 som našiel vďaka geni.sk na internete a našiel som tam veľmi zaujímavé informácie. Neviete mi poradiť, či archívy poskytujú aj kópie dokumentov s vyššie uvedených udalostí ? Už som dlho nebol v archíve.

Užívateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3073
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Matriky obce Podkonice

Príspevok od užívateľa duros » 04 Máj 2013, 06:39

To zahlavie klepane strojom je predsa ten index, o ktorom sme sa bavili, to som Vam napisal - cize je to zoznam svadieb uvedenych v sobasnej matrike. Je vedeny podla abecedy (zaciatocne pismena priezvisk zenichov). Mate tam napisane "Index copulatorum". A.C. je skratka pre evanjelicku konfesiu. Konverzie by mali byt na tom istom linku, len ja to teraz neviem prejst, lebo mam pomale pripojenie.
Pokial ide o urbare a scitania, tak cenzus z r. 1828 asi v statnom archive nenajdete - ten je na mikrofilmoch SNA. Archivy fotokopie robia - jedna strana 0,33 Eura. Je otazne, co vsetko a kolko budete chciet. Ak totiz budete chciet viac ako nejakych 45 stran, to sa Vam uz oplati zaplatit si vlastne fotografovanie.

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní