Zdravím vás,
mam na vás takú možno triviálnu otázku.
Zvykli v stredoveku pochovávať evanjelici nebožtíkov (zemanov, kňazov, laikov..) priamo do svojho evanj. kostola (presbytéria) pod podlahu, tak ako sa to robievalo v katolíckych kostoloch? Alebo to bolo pre nich neprípustné?
Vďaka za odpoveď.
Vlado.
Pochovania v evanj. kostole
-
- Veterán
- Príspevky: 476
- Dátum registrácie: 11 Apr 2014, 20:01
- Predkovia z oblasti: Nitrianský Hrádok, Bánov - Rosival, Necpaly - Justh, Bratislava a Záhorie - Klempa
Rýchla odpoveď - neviem.
Terminologické upresnenie - na Slovensku (a v Uhorsku) sa za koniec stredoveku považuje rok 1526, (Bitka pri Moháči), čo je len 9 rokov po začiatku reformácie. Celoeurópsky sa za koniec stredoveku považuje o.i. aj objavenie Ameriky, dobytie Konstantinopolu Osmanmi, alebo aj začiatok reformácie.
Teraz špekulácie k vašej otázke. Myslím, že to nie je celkom vylúčené napr. hrobka Thököliho v Novom evanjelickom kostole v Kežmarku. Myslím ale, že vzhľadom k teologickým otázkam, ktoré viedli k reformácii, aspoň na začiatku mohlo pochovanie v kostole odporovať učeniu o odpustkoch a očistci. Ale snáď sa vyjadria lepší znalci pomerov u evanjelikov.
Neviem, či artikulárne kostoly mali aj krypty, vzhľadom k predpisom o materiáloch (drevo) považujem pochovávanie priamo do podlahy bez krypty za skoro vylúčené.
A vôbec, mám pocit, že v rannom novoveku sa už ani v katolíckych kostoloch nepochovávalo priamo do podlahy, ale skoro výlučne do krýpt.
Ak smiem vedieť, je vaša otázka čisto akademická, alebo sa zaujímate o niečo konkrétne?
Laco
Terminologické upresnenie - na Slovensku (a v Uhorsku) sa za koniec stredoveku považuje rok 1526, (Bitka pri Moháči), čo je len 9 rokov po začiatku reformácie. Celoeurópsky sa za koniec stredoveku považuje o.i. aj objavenie Ameriky, dobytie Konstantinopolu Osmanmi, alebo aj začiatok reformácie.
Teraz špekulácie k vašej otázke. Myslím, že to nie je celkom vylúčené napr. hrobka Thököliho v Novom evanjelickom kostole v Kežmarku. Myslím ale, že vzhľadom k teologickým otázkam, ktoré viedli k reformácii, aspoň na začiatku mohlo pochovanie v kostole odporovať učeniu o odpustkoch a očistci. Ale snáď sa vyjadria lepší znalci pomerov u evanjelikov.
Neviem, či artikulárne kostoly mali aj krypty, vzhľadom k predpisom o materiáloch (drevo) považujem pochovávanie priamo do podlahy bez krypty za skoro vylúčené.
A vôbec, mám pocit, že v rannom novoveku sa už ani v katolíckych kostoloch nepochovávalo priamo do podlahy, ale skoro výlučne do krýpt.
Ak smiem vedieť, je vaša otázka čisto akademická, alebo sa zaujímate o niečo konkrétne?
Laco
Vyzerá že áno.
http://slovakianguide.com/sk/hrobka-rodiny-ostroluckych
No povedzte mu nie, keď ten kostol zaplatil.
A navyše keď sám veľký zakladateľ je tak pochovaný:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evangelic ... %BD_kostel
http://slovakianguide.com/sk/hrobka-rodiny-ostroluckych
No povedzte mu nie, keď ten kostol zaplatil.
A navyše keď sám veľký zakladateľ je tak pochovaný:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evangelic ... %BD_kostel
Asi záleží podľa toho, kedy bol evanjelický kostol postavený. Napríklad v našom evanjelickom kostole, postavenom v rokoch 1652-54 sú pochovaní viacerí členovia zemianskej rodiny z obce, dokonca jeden v hrobke priamo pod oltárom. Ďalší člen zemianskej rodiny zo susednej obce má okrem hrobky v kostole aj náhrobok v stene kostola vysoký asi 2 metre a to zomrel v roku 1726.
Len by som rada upresnila informáciu od prispievateľa laca. V novom evanjelickom kostole v Kežmarku je naozaj pochovaný Imrich Thokoli, ale v pristavbe/mauzóleu. Táto pristavba bola postavená práve pre účel uloženia pozostatkov. Slávnostne prevezené a uložené v Kežmarku boli 30. 10.1906