Narodenie 1883 Osturňa latinčina

Máte problém s čítaním zápisov v starých matrikách? Trápi vás kurent, švabach, kurzíva alebo len škrabopis v matrike? Tu vám poradíme s prečítaním textu.
Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.

1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).

2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.

3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu.

4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.

5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.

6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).

Ďakujeme Vám za porozumenie :-)
jozef56
Člen
Člen
Príspevky: 79
Dátum registrácie: 29 Apr 2017, 13:13
Predkovia z oblasti: Maťašovský,Lešondák,Halcin -Smižany,Sp.N.Ves,Rolova Huta,Kežmarok

Dobrý deň,
17.10.1883 sa narodila Jánovi Kačmarákovi a Márii Lešundákovej legitímna dcéra Žofia. V poznámke je uvedené, že bola legitimizovaná 23.6.1884 miestnym farárom. Ako mám tomu rozumieť? Viete mi poradiť?
Jozef
record-image_ (46).jpg
Používateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 2521
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Rod Zakarovský a Koscik z Ruských Pekľan a Ličartoviec, Leľo z Havranca a Trenčanský z Nitrianskej Stredy
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať používateľa:

Dobrý deň,
znamená to, že rodičia dieťaťa sa zosobášili až po narodení dcéry, predpokladám, že to bolo práve v ten deň, ktorý je uvedený v poznámke.
S pozdravom
Patrik Zakarovský
jozef56
Člen
Člen
Príspevky: 79
Dátum registrácie: 29 Apr 2017, 13:13
Predkovia z oblasti: Maťašovský,Lešondák,Halcin -Smižany,Sp.N.Ves,Rolova Huta,Kežmarok

Dobrý deň,
ďakujem za odpoveď. Sobáš Jána Kačmaráka a Márie Lešundákovej bol 12.7.1877, 6 rokov pred narodením Žofie /zápis č.23/.
DSCN4957.jpg
Zdá sa mi, že matrika je prepísaná, písmo je na celej strane rovnaké. Nemohol ten, kto matriku prepisoval, urobiť nejakú chybu, prípadne nepochopiť pôvodný text?
Používateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 2521
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Rod Zakarovský a Koscik z Ruských Pekľan a Ličartoviec, Leľo z Havranca a Trenčanský z Nitrianskej Stredy
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať používateľa:

Skúste skontrolovať v sobášnej matrike ešte ten dátum, ktorý sa spomína v rodnej matrike. Je možné, že sa napr. ovdovelá manželka druhý raz vydala. Všimnite si aj iné páry, ktoré v ten deņ uzavreli manželstvo. Možno len farár omylom priradil poznámku k nesprávnemu dieťaťu.
S pozdravom
Patrik Zakarovský
jozef56
Člen
Člen
Príspevky: 79
Dátum registrácie: 29 Apr 2017, 13:13
Predkovia z oblasti: Maťašovský,Lešondák,Halcin -Smižany,Sp.N.Ves,Rolova Huta,Kežmarok

Podľa sobášnej matriky 23.6.1844 už bolo "po sezóne"sobášov,bolo potrebné robiť na poli,už sa v tom čase svadby nerobili,iba keď to bolo "nevyhnutné".Porovnal som to aj s rokmi pred aj po.Je to podobné.
Prikladám link.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Matka Žofie Mária Lešundáková mala s Jánom Kačmarákom posledné známe dieťa 19.7.1893.
Z toho všetkého mi vychádza, že veta v poznámke je tam omylom.
Jozef
Napísať odpoveď