Kedze jedna vetva mojich predkov bola greckokatolicka , vyskum v matrikach je zmojho pohladu docela komplikovany. A to este vyuzivali aliasy , takze aby som sa zorientoval snazim sa “zrekonstruovat” cele rodiny.
Musim hladat v roznych matrikach ( rimsko kat. + grecko katol. ) preto sa chcem spytat na nejake zvyklosti.( urcite ale mozu byt vynimky )
Mozete mi potvrdit/vyvratit domnienky?
1) Krst dietata ( predpokladam ze malo vieru otca )
2) Svadba ( vypozoroval som ze sa zvacsa uskutocnila u nevesty a u jej farara. Tj ked je zenich GK a nevesta RK svadba by mala byt v meste kde zije nevesta a v matrike RK )
3) Umrtie. ( casto sa mi stava ze neviem najst umrtie zeny co bola RK v GK matrike , takze zasa asi podla viery ? )
A Este otazka ohladne cislovania domov. U rodin co mam overene som si vsimol fluktuaciu cislovania napr. raz 20 , neskor 21. Je toto moja domienka alebo to bolo bezne?
Vyriesene - Nabozensky zmiesane uzemie.
-
- Nováčik
- Príspevky: 46
- Dátum registrácie: 19 Máj 2021, 10:23
- Predkovia z oblasti: Fedor z Komarian , Parobok Dobra Niva, Soldan z Dubovej povod Morava Drahany, Simoncsics Nahac
Naposledy upravil/-a peter.fedor v 23 Júl 2021, 14:41, upravené celkom 1 krát.
-
- Veľmi aktívny člen
- Príspevky: 268
- Dátum registrácie: 20 Jan 2014, 16:25
- Predkovia z oblasti: Pňaček,Vajteršic,Kodrik,Štvrtecký,Kalka ,Ganobčik,Orava,Liptov,Záhorie
Zdravím Vás.
Pátram na Liptove a Záhorí medzi katolíkmi a evanjelikmi. Moje skúsenosti:
1. Ak je otec katolík deti väčšinou tiež katolíci. Záležalo asi na sile viery otca, lebo boli prípady, keď synovia sú pokrstení podľa otca a dcéry podľa matky. U otca evanj. je častejšie rôzne náboženstvo deti.
2. Svadba sa konala v mieste bydliska nevesty. Nemuselo to byť miesto narodenia, mohla tam napr. slúžiť.
3. Smrť je zaznamenaná v matrike podľa pôvodného náboženstva.
S číslovaním domov je to bežné. Niektoré rodiny sa v mieste bydliska sťahovali aj niekoľko krát. Dôvod sťahovania by som rada vedela.
S pozdravom
Anina
Pátram na Liptove a Záhorí medzi katolíkmi a evanjelikmi. Moje skúsenosti:
1. Ak je otec katolík deti väčšinou tiež katolíci. Záležalo asi na sile viery otca, lebo boli prípady, keď synovia sú pokrstení podľa otca a dcéry podľa matky. U otca evanj. je častejšie rôzne náboženstvo deti.
2. Svadba sa konala v mieste bydliska nevesty. Nemuselo to byť miesto narodenia, mohla tam napr. slúžiť.
3. Smrť je zaznamenaná v matrike podľa pôvodného náboženstva.
S číslovaním domov je to bežné. Niektoré rodiny sa v mieste bydliska sťahovali aj niekoľko krát. Dôvod sťahovania by som rada vedela.
S pozdravom
Anina
- patricius95
- Veterán
- Príspevky: 3254
- Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
- Predkovia z oblasti: Ličartovce → Zakarovský, Ruské Pekľany → Koscik, Havranec → Leľo, Nitr. Streda → Trenčiansky
- Bydlisko: Prešov
Dobrý deň,peter.fedor napísal: ↑22 Júl 2021, 16:16 1) Krst dietata ( predpokladam ze malo vieru otca )
2) Svadba ( vypozoroval som ze sa zvacsa uskutocnila u nevesty a u jej farara. Tj ked je zenich GK a nevesta RK svadba by mala byt v meste kde zije nevesta a v matrike RK )
3) Umrtie. ( casto sa mi stava ze neviem najst umrtie zeny co bola RK v GK matrike , takze zasa asi podla viery ? )
A Este otazka ohladne cislovania domov. U rodin co mam overene som si vsimol fluktuaciu cislovania napr. raz 20 , neskor 21. Je toto moja domienka alebo to bolo bezne?
sám som pátral v konfesionálne zmiešaných rodinách (GK+RK). Moje skúsenosti sú takéto. Predstavme si dvojicu ženích GK a nevesta RK.
1.) Závisí od konkrétnej rodiny - niekde pokrstili všetky deti ako GK, niekde synov GK a dcéry RK.
2.) Prakticky vždy sa sobáš konal v nevestinom kostole → v mieste jej bydliska pred sobášom (nie vždy je zhodné s miestom jej narodenia) a v jej konfesionálnom kostole (v danom prípade v RK kostole).
3.) Aj keď sa vydala za GK, sama ostala RK. Pokiaľ pozostalí rešpektovali jej vierovyznanie, nechali ju pochovať RK obradom. Ak ju v RK matrike nenájdete, až potom prehľadajte GK matriku - v takom prípade ju pozostalí z nejakého dôvodu odmietli dať pochovať RK farárovi (pre vzájomné spory, nedôveru, väčšiu dôveru voči GK kňazovi a pod.)
4.) Bolo to bežné, nakoľko väčšina tých ľudí bola negramotná, a tak nevedeli, v akom dome bývajú. Stretol sa s tým prakticky každý bádateľ pri svojom výskume.
S pozdravom
Patrik Zakarovský
Patrik Zakarovský