Rovnake krstne meno pre surodencov.

Zaujímavosti, na ktoré ste natrafili počas pátrania v matrikách.
MartinaS
Veľmi aktívny člen
Veľmi aktívny člen
Príspevky: 234
Dátum registrácie: 21 Jún 2019, 12:24
Predkovia z oblasti: Pezinok, Raca, Oslany, Vylok

Dobry den,
je mozne, ze by po druhom sobasi otca dostalo narodene dieta krstne meno rovnake, ako ma jeho stale zijuci surodenec (od prvej manzelky)? Stretla som sa s tym u svojej rodiny - evanjelici v Pezinku koniec 17.storocia. Datum umrtia tohoto druheho dietata si neviem overit, lebo chybaju umrtne matriky. Ale ten syn od prvej manzelky sa ozenil a mal dalej deti, to je iste. Prvy Georg sa narodil 19.10.1654, a ten druhy 12.2.1682.
Recyklaciu krstnych mien poznam, rekorderom v mojej rodine je Frantisek - rovnake meno dostalo sest deti, od troch roznych manzeliek, v tom pripade to ale bolo vzdy az po umrti toho predchadzajuceho dietata.
Zdravim Martina
Používateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 3248
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Ličartovce → Zakarovský, Ruské Pekľany → Koscik, Havranec → Leľo, Nitr. Streda → Trenčiansky
Bydlisko: Prešov

Dobrý deň,
je to úplne v poriadku. Cirkevné pravidlá zneli jasne-dve deti rovnakých rodičov žijúce súčasne nesmeli mať to isté krstné meno. V tomto prípade nebola splnená podmienka rovnakých rodičov, takže s tým nebol problém.
S pozdravom
Patrik Zakarovský
MartinaS
Veľmi aktívny člen
Veľmi aktívny člen
Príspevky: 234
Dátum registrácie: 21 Jún 2019, 12:24
Predkovia z oblasti: Pezinok, Raca, Oslany, Vylok

Dakujem za bleskurychlu odpoved :-)
Martina
mitoxy
Aktívny člen
Aktívny člen
Príspevky: 113
Dátum registrácie: 04 Feb 2019, 14:02
Predkovia z oblasti: Malacky, Šenkvice, Vrtižer/Plevník/Predmier

patricius95 napísal: 16 Aug 2019, 18:25 Cirkevné pravidlá zneli jasne-dve deti rovnakých rodičov žijúce súčasne nesmeli mať to isté krstné meno.
Fiha, to som netusilbo tomto. Odkedy dokedy platilo toto pravidlo? Platilo to aj u katolikov?
Používateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 3248
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Ličartovce → Zakarovský, Ruské Pekľany → Koscik, Havranec → Leľo, Nitr. Streda → Trenčiansky
Bydlisko: Prešov

Malo by platiť až dodnes, tak u katolíkov, ako aj u evanjelikov.
S pozdravom
Patrik Zakarovský
Dominika DG
Príspevky: 6
Dátum registrácie: 13 Nov 2023, 22:00
Predkovia z oblasti: Oščadnica, Zborov nad Bystricou, Krásno nad Kysucou, Čadca, Raková, Svrčinovec

Ja som zhodou okolností dnes narazila na prípad v Oščadnici, kedy rodičia, rovnaký pár, dali to isté meno Sofia. Keďže staršia (*1867)sa vydala ako 16 ročná a jej mladšia sestra (*1871) toto meno dostala znova, nejde mi to do hlavy. Keby nevidím tie záznamy, tak by som automaticky predpokladala, že tá prvá je po smrti.
Podobný prípad máme aj v blízkej rodine, no to ešte nemám overené. Babkin brat Ján mal zomrieť počas bombardovania Nitry, teda v roku 1945, pričom mladší s narodil už 1944. Chystám sa to ešte overiť na živej matrike niekedy.
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 4948
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Dominika DG napísal: 12 Feb 2024, 17:51 Ja som zhodou okolností dnes narazila na prípad v Oščadnici, kedy rodičia, rovnaký pár, dali to isté meno Sofia. Keďže staršia (*1867)sa vydala ako 16 ročná a jej mladšia sestra (*1871) toto meno dostala znova, nejde mi to do hlavy. Keby nevidím tie záznamy, tak by som automaticky predpokladala, že tá prvá je po smrti.
Podobný prípad máme aj v blízkej rodine, no to ešte nemám overené. Babkin brat Ján mal zomrieť počas bombardovania Nitry, teda v roku 1945, pričom mladší s narodil už 1944. Chystám sa to ešte overiť na živej matrike niekedy.
Toto sa zvyklo rozlišovať menom svätca - ako vieme, svätých Jánov máme niekoľko, rovnako tak Žofií.
Dominika DG
Príspevky: 6
Dátum registrácie: 13 Nov 2023, 22:00
Predkovia z oblasti: Oščadnica, Zborov nad Bystricou, Krásno nad Kysucou, Čadca, Raková, Svrčinovec

Ďakujem za skvelý postreh.
milestone
Veterán
Veterán
Príspevky: 899
Dátum registrácie: 02 Jan 2013, 20:17

Dominika DG napísal: 12 Feb 2024, 17:51 Ja som zhodou okolností dnes narazila na prípad v Oščadnici, kedy rodičia, rovnaký pár, dali to isté meno Sophia. Keďže staršia (*1867) nar. 1. nov. 1867 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AV1W8-92L , 89. záznam sa vydala ako 16 ročná a jej mladšia sestra (*1871) nar. 19. marca 1871 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AV1W8-WYM , 32. záznam toto meno dostala znova, nejde mi to do hlavy. Keby nevidím tie záznamy, tak by som automaticky predpokladala, že tá prvá je po smrti.
Dobrý deň,
zaujal ma Váš príspevok, či bolo možné, pokrstiť dve deti rovnakým krstným menom u rovnakých biologických rodičov, tak som si dohľadala ich krsty. Áno, máte pravdu. Mladšia zo sestier Žofia Kubicová nar. 1871 zomrela 15. nov. 1877 (v poznámke na konci).

Pokračujem ďalej. Avšak rovnakému manželskému páru (rovnakí biologickí rodičia) Františkovi Kubicovi a Márii Trúchlej sa narodili dvaja synovia a pokrstení boli rovnakým krstným menom Jozef.

Prvý syn - Jozef Kubica, nar. 13. aug. 1862 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AV1FT-KNZ , 66. záznam. Krstným otcom bol Jozef Trúchly.

Druhý syn - Jozef Kubica, nar. 30. júna 1876 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AV1FY-DNR , 63. záznam. Krstným otcom bol Jozef Dráb. Syn Jozef zomrel 29. jan. 1877 (v poznámke na konci).

:) A teraz si môžem pošpekulovať, či chyba nastala po štrnástich rokoch (1862-1876) a krstiaci miestny farár si to nevšimol, že rodičia už majú žijúceho staršieho syna Jozefa. Možno rozhodujúce bolo krstné meno krstného otca Jozefa Drába.

Aj tak mi to príde nepochopiteľné, prečo farár nenapísal meno svätca, aby boli jednoznačne rozlíšení synovia a dcéry, keď to vyžadovala samotná cirkev. Napokon, aj tak daný človek nepoužíval v bežnom občianskom živote tieto "cirkevné prívlastky".
duros napísal: 14 Feb 2024, 17:56 Toto sa zvyklo rozlišovať menom svätca - ako vieme, svätých Jánov máme niekoľko, rovnako tak Žofií.
Tu je zoznam svätých Jozefov https://www.zivotopisysvatych.sk/abecedny-zoznam/j/ a tu zoznam "svätých Žofií" https://www.zivotopisysvatych.sk/abecedny-zoznam/s/ .
Avšak Sofia Ximenéz, mučeníčka je blahoslavená, nie je svätá. Podľa tohto zoznamu je len jedna svätá Žofia (Sofia) z Ríma, mučenica. Možno sú aj ďalšie sväté Žofie, viac som nehľadala.

V každom prípade je to zaujímavosť a anomália z genealógie pri týchto štyroch deťoch. :)
Dominika DG
Príspevky: 6
Dátum registrácie: 13 Nov 2023, 22:00
Predkovia z oblasti: Oščadnica, Zborov nad Bystricou, Krásno nad Kysucou, Čadca, Raková, Svrčinovec

[/quote]
Dobrý deň,
zaujal ma Váš príspevok, či bolo možné, pokrstiť dve deti rovnakým krstným menom u rovnakých biologických rodičov, tak som si dohľadala ich krsty. Áno, máte pravdu. Mladšia zo sestier Žofia Kubicová nar. 1871 zomrela 15. nov. 1877 (v poznámke na konci).

Pokračujem ďalej. Avšak rovnakému manželskému páru (rovnakí biologickí rodičia) Františkovi Kubicovi a Márii Trúchlej sa narodili dvaja synovia a pokrstení boli rovnakým krstným menom Jozef.

Prvý syn - Jozef Kubica, nar. 13. aug. 1862 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AV1FT-KNZ , 66. záznam. Krstným otcom bol Jozef Trúchly.

Druhý syn - Jozef Kubica, nar. 30. júna 1876 https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AV1FY-DNR , 63. záznam. Krstným otcom bol Jozef Dráb. Syn Jozef zomrel 29. jan. 1877 (v poznámke na konci).

:) A teraz si môžem pošpekulovať, či chyba nastala po štrnástich rokoch (1862-1876) a krstiaci miestny farár si to nevšimol, že rodičia už majú žijúceho staršieho syna Jozefa. Možno rozhodujúce bolo krstné meno krstného otca Jozefa Drába.

Aj tak mi to príde nepochopiteľné, prečo farár nenapísal meno svätca, aby boli jednoznačne rozlíšení synovia a dcéry, keď to vyžadovala samotná cirkev. Napokon, aj tak daný človek nepoužíval v bežnom občianskom živote tieto "cirkevné prívlastky".
duros napísal: 14 Feb 2024, 17:56 Toto sa zvyklo rozlišovať menom svätca - ako vieme, svätých Jánov máme niekoľko, rovnako tak Žofií.
Tu je zoznam svätých Jozefov https://www.zivotopisysvatych.sk/abecedny-zoznam/j/ a tu zoznam "svätých Žofií" https://www.zivotopisysvatych.sk/abecedny-zoznam/s/ .
Avšak Sofia Ximenéz, mučeníčka je blahoslavená, nie je svätá. Podľa tohto zoznamu je len jedna svätá Žofia (Sofia) z Ríma, mučenica. Možno sú aj ďalšie sväté Žofie, viac som nehľadala.

V každom prípade je to zaujímavosť a anomália z genealógie pri týchto štyroch deťoch. :)
[/quote]

Dobrý deň,

prvý syn Jozef (*13.8.1862/13.12.1865) zomrel ako trojročný. Druhý Jozef (*30.6. 1876 /29.1. 1877) sa narodil až po jeho smrti.

Len tie Žofie ostávajú. Dokonca sa v tej dobe nezmenil ani farár, v tom čase vo farnosti pôsobil Juraj Režcha (oščadnický farár 1848/1873). Navyše, František Kubica bol panský mlynár (molitor dominalis), teda určite nie neznáma osoba. Jediná vec, ktorá mi prišla na myseľ v súvislosti s týmto prípadom je, že či nebola staršia Žofia v čase narodenia sestry v službe. Možno ju považovali za mŕtvu a použili meno ešte raz. Dokonca aj krstnú matku majú obe rovnakú, Annu Šefčíkovú, iba krstný otec je iný.

Je to každopádne kuriozita. Nabúralo mi to premisu, že automaticky, ak nájdem dieťa rovnakého páru s tým istým menom, to prvé bolo po smrti. Lebo v Oščadnici som už viac krát narazila na prípady, že som nevedela nájsť úmrtie prvého a narodilo sa dieťa s rovnakým krstným menom. Osobne som sa ešte nestretla pri žiadnom zázname (na Kysuciach, hlavne v Oščadnici), žeby tam bol špecifikovaný svätý, po ktorom má dieťa meno.

V Oščadnici boli zvlášť veľmi obmedzení, čo sa týka ženských mien. Používali najmä Anna, Mária potom boli časté ešte Dorota a Katarína. Iné len veľmi málo. Mužských bolo obľúbených viacero, no najmä Ján, Jozef a Ondrej. Zmena prišla až na konci 19. storočia, tam to začalo byť odrazu veľmi pestré. Dlho som si myslela, že to tak bolo všade, ale keď som pozerala manželovi rodinu na Rakovej, tak tam bola pre zmenu každá druhá Eva...
Napísať odpoveď