matrika Karaba

Máte problém s čítaním zápisov v starých matrikách? Trápi vás kurent, švabach, kurzíva alebo len škrabopis v matrike? Tu vám poradíme s prečítaním textu.
Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.

1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).

2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.

3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu.

4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.

5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.

6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).

Ďakujeme Vám za porozumenie :-)
siluofake
Príspevky: 20
Dátum registrácie: 29 Apr 2020, 15:51
Predkovia z oblasti: Karaba, Drahovce

Zdravím,

mám problém s prečítaním časti záznamu sobáša Jána Karabu a Anny zo 14.nov 1712 (v polovici na ľavej strane)
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Ďakujem.
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3727
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Die 14. Novembris Copulatus est honestus viduus Generosis D(omi)nus Joannes Karaba cum honesta (?) vidua Anna relicta post ... def(uncti) Georgio Majda Drahocsiensi Testes Franciscus Borovski, Adamus Chudi et Adamus Czernak
Dňa 14. novembra bol zosobášený počestný vdovec urodzený pán Jána Karaba s počestnou vdovou Annou pozostalou po zomrelom Jurajovi Majdovi z Drahoviec. Svedkovia František Borovský, Adam Chudý a Adam Černák.
Anna Theresia
Člen
Člen
Príspevky: 75
Dátum registrácie: 10 Jún 2018, 16:50
Predkovia z oblasti: Slovensko: býv. Prešporská a Nitrianska stolica, Srbsko: Vojvodina-Báčka (pôvodne Hont a Gemer), Chorvátsko

Myslím, že to " otáznikové " slovíčko bude pravdepodobne " decente "  . Sporadicky sa stretávam s uvedeným výrazom v záznamoch sobášnych matrík, väčšinou pred označením statusu  " vdova " ; konkrétne aj u tohto istého sobášiaceho kňaza - Pavla Rományho. Napr.  na linku nižšie tituloval takto hneď dve nevesty a dokonca aj jedného ženícha vdovca -  " decens "  ( ľavá strana ) :

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Len nie som si istá, či by mohol byť vtedajší význam slova totožný s dnešným.
siluofake
Príspevky: 20
Dátum registrácie: 29 Apr 2020, 15:51
Predkovia z oblasti: Karaba, Drahovce

Ďakujem Vám za pomoc a rovno položím ďalšiu otázku.

Elisabetha Karaba nar. 6.marca 1837 si 3.februára 1852 vzala sa prvého muža Josepha Micháleka.

Jozef zomrel 29.júna 1885. Alžbeta s ním mala niekoľko detí, medzi nimi i môjho priameho predka. Nenašiel som však žiadny dostupný online záznam o jej úmrtí, takže asi zomrela až po roku 1908. Tak mi napadlo zistiť aspoň, či sa nevydala, hoci už mala ako vdova 48 rokov. V Drahovciach som jeden taký sobáš z roku 1895 našiel. Je tu ale zvláštna poznámka a jej pôvod z Jalšového nesedí. Veľmi nápadný je i jej prepísaný (opravený) vek - pôvodne 56, neskôr 46 rokov (56 by zhruba sedelo na obdobie jej narodenia).

No a tu je ten spomínaný záznam z 29.júla 1895, tentokrát asi už s tretím manželom Jozefom Holíkom.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Nerozumiem úplne tej poznámke, ale bude to asi niečo ako predtým vydatá a jej muž zomrelý tu (v Drahovciach)?
Teraz iba teoreticky, mohlo by to znamenať, že sa vydala do Jalšového za Jána (spomína sa pod nevestou) a neskôr sa tretí krát vydala, tentokrát ale späť do Drahoviec za Jozefa?

Bohužiaľ neviem sa dopátrať k matrike zo Sokoloviec, pod ktoré spadá Jalšové z toho obdobia, kde by jej sobáš s druhým mužom Jánom bol a potvrdil by túto teóriu.
maros
Člen
Člen
Príspevky: 64
Dátum registrácie: 16 Feb 2015, 16:34

siluofake napísal:
25 Máj 2020, 16:59
Bohužiaľ neviem sa dopátrať k matrike zo Sokoloviec, pod ktoré spadá Jalšové z toho obdobia, kde by jej sobáš s druhým mužom Jánom bol a potvrdil by túto teóriu.
Nájdete ju tu https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1467779
Anna Theresia
Člen
Člen
Príspevky: 75
Dátum registrácie: 10 Jún 2018, 16:50
Predkovia z oblasti: Slovensko: býv. Prešporská a Nitrianska stolica, Srbsko: Vojvodina-Báčka (pôvodne Hont a Gemer), Chorvátsko

Píšete, že hľadáte eventuálny druhý sobáš Elisabethy Karaba, ktorej prvý manžel sa volal Joseph Michálek. Čiže za slobodna sa volala Karabová.
Keďže zapisovatelia v matrikách sobášených zvykli zaznamenávať nevestu - vdovu pod priezviskom jej zosnulého manžela, predpokladám, že Elisabetha, ktorú ste našli, bola vdova po Jánovi Karabovi. Už aj preto, že tam nie je spomenuté iné priezvisko  Jána. Rodné priezvisko nevesty by ste sa dozvedeli, ak by ste dohľadali záznam svadby Jána a Alžbety.
Čo sa týka Alžbetinho veku, celkom dobre je možné, že bol prepísaný zo 45 rokov na 46.
Domnievam sa teda, že vdova Alžbeta Karabová, ktorej svadbu ste dali k dispozícií, nie je tá istá osoba, po ktorej pátrate.
fefefe
Aktívny člen
Aktívny člen
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:58
Predkovia z oblasti: Kubaš,Peldik z Brezy, Greňo z Lomnej, Páterek z Beňadova, Kobida z Bobotu, Závodský z Motešíc, Fodora, Šiarik z Hradišťa, Korencsik z Topoľčian,

Zdravím a našiel som tam zopár chýb:
Elisabetha Karaba nar. 6.marca 1837 si 3.februára 1852 vzala sa prvého muža Josepha Micháleka.
Ja som tam našiel sobáš Jozefa Michaleka a Anny Rebro a 8.2.1852 sobáš Michala Michaleka a Alžbety Zenhar (priezviskom nie som istý)
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Sobáš Jozefa Michaleka a Alžbety Karaba 12.1.1963
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Tak isto záznam:
No a tu je ten spomínaný záznam z 29.júla 1895, tentokrát asi už s tretím manželom Jozefom Holíkom.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443
Táto Alžbeta sa za slobodna volala Svrčeková.
Úmrtie jej muža Jána Karabu, 19.6.1895
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443
Sobáš s Jánom Karabom, 9.5.1881
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443
siluofake
Príspevky: 20
Dátum registrácie: 29 Apr 2020, 15:51
Predkovia z oblasti: Karaba, Drahovce

fefefe napísal:
26 Máj 2020, 09:26
Sobáš Jozefa Michaleka a Alžbety Karaba 12.1.1963
Pardon, omylom som uviedol Jozefovu prvú ženu Annu Rebro.
A ďakujem za objasnenie, zmiatlo ma to priezvisko Karaba u Alžbety a poznámka pri Alžbetinom (Svrček) sobáši. Moja chyba.
Napísať odpoveď