Narodenie Štiavnik 1848 VYRIEŠENÉ

Máte problém s čítaním zápisov v starých matrikách? Trápi vás kurent, švabach, kurzíva alebo len škrabopis v matrike? Tu vám poradíme s prečítaním textu.
Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.

1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).

2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.

3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu.

4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.

5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.

6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).

Ďakujeme Vám za porozumenie :-)
Bortlock
Príspevky: 22
Dátum registrácie: 01 Sep 2020, 22:02
Predkovia z oblasti: Okres Bytča

Dobry den
nasiel som narodenie svojho predka ferencza bortlika ako syna istvana a katariny nejakej, netusim ake to moze byt meno nakolko som aj zistl a vyhladal ze ferencz mal pravdepodobne surodencov a pri kazdom je matkine priezvisko zapisane trochu inak.

narodenie ferenzca https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 3AKH7Y-ZRR
surodenci https://www.familysearch.org/search/rec ... ategory=on

Co sa mi vidi ako divne ze najstarsi surodenec z nich sa narodil 1820 a najmladsi 1848. Chcem sa preto spytat, ci je to mozne. Dalej som sa pokusal najst sobas stefana/istvana a katariny a nasiel som sobasny zaznam stefana bortlika s nejakou katarinou ale jej priezvisko sa nepodoba na to ktore sa uvadza pri jej detoch, to by som poprosil tiez precitat ak sa vam da. Mne sa zda ze sa tam mozno spomina ze je vdova?

sobas je na lavej strane zhruba uprostred https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Daju sa nejako teda dohladat rodicia toho ferencza/frantiska? Dakujem
Naposledy upravil/-a Bortlock v 19 Sep 2020, 09:15, upravené celkom 1 krát.
Anna Theresia
Člen
Člen
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 10 Jún 2018, 16:50
Predkovia z oblasti: Slovensko: býv. Prešporská a Nitrianska stolica, Srbsko: Vojvodina-Báčka (pôvodne Hont a Gemer), Chorvátsko

Dobrý deň.
Priezvisko nevesty v sobášnom zázname, ktorý ste poskytli k dispozícii, je - ak správne čítam - Vaross.
Obaja snúbenci sú slobodní :
H (onestus) Juv (enis) - počestný mládenec 
cum H (onesta) Virg (ine) - s počestnou pannou
Keby bola nevesta už vdovou, skratka by mala tvar - Vid (ua) .
Táto svadba sa konala dňa 07. februára 1825.
Ak ste považovali za najstaršieho súrodenca Evu z Vášho 2. linku, nar. v roku 1820, ona iste nemohla byť dieťaťom tohto konkrétneho páru, ale iba  menovcov, príp. niekoho zo širšieho príbuzenstva...
Prvým dieťaťom bude pravdepodobne Joannes , nar. 25. 12. 1825.  Potom by vekové rozpätie medzi súrodencami bolo takmer 23 rokov, čo považujem za celkom prijateľné, keď by vek nevesty v čase sobáša nebol príliš vysoký.
Avšak priezvisko matky sa nezhoduje so sobášnym záznamom.
Čistá hypotéza: Možno, že rodina matky mohla mať nejaký nezrozumiteľnejší alias, keďže zápisy sa naozaj rôznia. Iba jedno z detí - Dorothea - má pri krstnom zázname uvedené jej priezvisko zapísané v sobášnej matrike - Vaross. Avšak meno krstnej matky - Predmerecz sa vyskytuje na rovnakej pozícii napr. aj u Zofie.
Táto skutočnosť taktiež môže naznačovať, že by sa eventuálne mohlo jednať o deti toho istého manž. páru.
No spomínaný predpoklad si potvrdíte iba podrobným skúmaním dotyčných matričných stránok, príp. vypísaním všetkých členov rodu Bortlik v priebehu celých cca 30r. Môžete tak napr. zistiť, či sa narodenia niektorých detí časovo neprekrývajú. 

V druhom linku, ktorý ste pripojili k téme, nie sú zachytení iba súrodenci; resp. deti Vami skúmaných manželov.
Napr. Stephanus Bortlik, nar. 03. decembra 1803 by spĺňal vek na ženícha...
Prezrela som zbežne krstnú matriku z príslušného obdobia - a našla som iba jednu Catharinu Vaross - nar. 09. 05. 1807, rodičia : Georgius Vaross a Dorothea Hesso.

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443

Ale priezvisko podobné " pravdepodobnému aliasu " alebo priezvisku matky Ferencza B. ( Scherha - ani iný z tvarov) sa v tých rokoch nevyskytuje.

Skúste však nájsť úmrtné záznamy Stephanusa Bortlika a jeho manželky Cathariny, mali by ste sa dozvedieť ( aspoň ) približný vek a možno aj skutočné priezvisko Cathariny za slobodna. 
Napísať odpoveď