miesto narodenia? zamestnanie - maďarčina VYRIEŠENÉ

Máte problém s čítaním zápisov v starých matrikách? Trápi vás kurent, švabach, kurzíva alebo len škrabopis v matrike? Tu vám poradíme s prečítaním textu.
Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.

1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).

2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.

3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu.

4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.

5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.

6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).

Ďakujeme Vám za porozumenie :-)
zuzana0805
Príspevky: 7
Dátum registrácie: 14 Feb 2021, 10:34
Predkovia z oblasti: Lastomír, Slovenská Volová

Dobrý deň,

môj predok Michael Sihta zomrel 8.3.1852 v inej obci než žil.
Preto mám dilemu, či dobre prekladám údaje:

"Lasztomér ex mola Sztray ably?...
ako z Lastomírskeho mlyna, zatúlaný?, opravnene?, alebo narodený v
Lastomíri, povolanie mlynár ?
Nakoľko sa v rodine traduje, že prišiel zo Spiša, bol spišský Nemec, ktorý
pracoval na oprave kaštieľa grófa Sztáya a po úraze bol mlynárom.
Narodenie v oblasti Spiša okolo roku 1800 som nenašla. Matriky z
Michaloviec sa zachovali až od 1826...., a neviem ako ďalej pátrať po jeho
mieste narodenia.

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=758401

Ostávam s pozdravom a vopred ďakujem
Tonka
Naposledy upravil/-a zuzana0805 v 23 Feb 2021, 12:11, upravené celkom 1 krát.
Používateľov profilový obrázok
patricius95
Veterán
Veterán
Príspevky: 2526
Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
Predkovia z oblasti: Rod Zakarovský a Koscik z Ruských Pekľan a Ličartoviec, Leľo z Havranca a Trenčanský z Nitrianskej Stredy
Bydlisko: Prešov
Kontaktovať používateľa:

Dobrý deň,
podľa zápisu pochádzal z obce Lastomír z mlyna Stráž, bez čísla domu. Strážsky les sa nachádza južne od Lastomíra. Keďže r.kat. matriky Michaloviec z prelomu 18. a 19. stor. sa nezachovali, obávam sa, že ďalej sa vo svojom pátraní nedostanete. Mrzí ma to.
S pozdravom
Patrik Zakarovský
zuzana0805
Príspevky: 7
Dátum registrácie: 14 Feb 2021, 10:34
Predkovia z oblasti: Lastomír, Slovenská Volová

Dobrý deň,

veľmi pekne Vám ďakujem za vyriešenie môjho "problému"

prajem pekný deň
Tonka
Naposledy upravil/-a zuzana0805 v 23 Feb 2021, 12:34, upravené celkom 1 krát.
Duri
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 10 Júl 2017, 16:49

Dobrý deň.

Michal, po ktorom pátrate je s najväčšou pravdepodobnosťou aj mojim priamym predkom a aj ja som po ňom pátral.

Strážsky mlyn je na druhom vojenskom mapovaní označený ako Ložínsky mlyn (patril Andrášiovcom a z nejakého dôvodu administratívne spadal do relatívne vzdialeného Ložína). Malo by ísť o celú osadu Stráž (nie len mlyn). Samotný mlyn sa nachádzal na Laborci východne od Strážskeho lesa. Na tomto linku je aj nejaký jeho technický výkres už aj s označením mlyna ako "Sztrazs Malom".

Kód: Vybrať všetko

https://maps.hungaricana.hu/en/MOLTerkeptar/6382/view/?bbox=505%2C-3946%2C6070%2C-1526
Bohužiaľ pri tomto predkovi som aj ja skončil svoje "seriózne" pátranie.
Šichtovcov je na okolí z daného obdobia veľmi málo. Ako hlavní podozriví (v podstate jediní, ktorých som našiel) sa mi zdajú Šichtovci z nie až tak vzdialeného Brehova. Tiež boli totiž mlynármi a v Brehove sa im narodili deti v 1793, 1795, 1796 a 1798. Po týchto záznamoch sa po nich v Brehovskej matrike už zľahla zem (nenašiel som ich ani vo svadobnej a úmrtnej knihe aj keď obec má matriky zachované) - zrejme sa niekam presťahovali (možno na Strážsky mlyn?) - ale je to len moja teória, ktorá sa nedá dokázať - o pôvode zo Spišu som nepočul.

Viete mi prosím napísať viac o legende čo sa vo vašej rodine traduje o pôvode zo Spišu? Nepočul som o nej, ale zaujímalo by ma to keďže zrejme sú to aj moji predkovia.

Ďakujem
zuzana0805
Príspevky: 7
Dátum registrácie: 14 Feb 2021, 10:34
Predkovia z oblasti: Lastomír, Slovenská Volová

Dobrý deň,

Vás príspevok ma veľmi prekvapil a zaujal.
V našej rodine sa rozpráva, že náš predok, pravdepodobne Michal ? prišiel niekde zo Spiša, bol spišský Nemec, ešte jeho vnuk ovládal švábčinu..., údajne mal byť tesár, mlynár, ktorý pracoval na oprave kaštieľa Sztárayho, po úraze, asi spadol z lešenia. Gróf si ho natoľko údajne vážil, že mu zabezpečil lekárov vraj až v Pešti, potom už nemohol vykonávať pôvodné povolanie, mal problémy s kolenom, tak mu gróf ako odškodné dal dať pozemky pri Lastomíri, kde sa usadil. Toľko z rozprávania v rodine, čo viem.
Mal dvoch synov Jozsefa a Andreasa. Jozsef je môj praradedo. V zozname remeselníkov z 1892 obaja boli zapísaní ako tesári, asi po otcovi.
Ale keď podľa názora mediatora je miesto narodenia Lastomír, tak je to s otáznikmi, ktoré asi nevyriešim...
Dali sme si urobiť aj DNA, ešte od posledného žijúceho mužského potomka. V 40 tisícovej databáze firmy, ktorá robila DNA je jedna zhoda, je otázne či v dôsledku ochrany údajov by bolo možné sa dopátrať tohto pokrvného príbuzného.
ostávam z pozdravom a teším sa "spoločné" pátranie..
Tonka
Duri
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 10 Júl 2017, 16:49

U nás sa traduje legenda, že do Lastomíra prišli Šichtovci ako traja bratia mynári. Neviem, či je presná, ale základ asi bude dobrý. Ak pod pojmom prišli myslíme usadili sa a stali sa z nich roľníci tak mi to podľa matrík vychádza tak, že prišli zo Strážskeho mlyna práve vami spomínaní Jozef a Andrej (ktorí sa narodili mlynárovi) a treťou do partie by bola moja praprapra babka Mária Šichtová od ktorej odvodzujem svoj pôvod ja. Neviem presne v akom vzťahu bola k dvom spomínaným bratom, ale je to človek z ich generácie a na sčítaní v 1869 žili v obci iba oni traja. Rozdiel medzi nimi je však cca 10 rokov takže môj tip je, že išlo o nevlastných súrodencov pričom ich spoločným otcom by bol práve Michal z prvého príspevku. V Michalovi sa môžem mýliť (Mária je staršia a nie je zachovaný jej záznam o krste), ale svojich predkov by som hľadal niekde na tom Strážskom mlyne aj ja. Praprapra deda som v priamej línii nemal, a preto tam ostalo meno po Márii.
zuzana0805
Príspevky: 7
Dátum registrácie: 14 Feb 2021, 10:34
Predkovia z oblasti: Lastomír, Slovenská Volová

dobrý deň,
poslala som Vám dve súkromné správy a som zvedavá na Vaše názory a odpovede.

s pozdravom Tonka
Napísať odpoveď