V kontexte s nemanželskými deťmi:
... "Dieťa sa tak v lepšom prípade dostalo do starostlivosti príbuzných, v horšom sa ocitalo v nalezinci, prípadne bolo odložené v kostole, či na fare.
Na Slovensku mu v niektorých oblastiach nemohli meno vybrať rodičia, prípadne krstní rodičia, ale vyberal ho kňaz, buď náhodne, alebo tak, aby meno bolo výnimočné, také, aké sa v dedine nepoužívalo, prípadne sa považovalo za škaredé, čím sa hneď naznačil pôvod dieťaťa. Dieťa malo sťažený výber partnera a vstup do manželského života.
Slobodné tehotné ženy to mali v minulosti skutočne ťažké:
"V oblastiach s prevládajúcou katolíckou vierou boli cirkevné sankcie veľmi prísne. „Prespanka mala do pôrodu osobitné miesto v kostole (tzv. kurva kút), niekedy ju vykričali z kancľa, alebo nepripustili na vádzku (pozn. cirkevný očistný obrad, ktorý nasledoval po uplynutí šestonedelia). Odlišovala sa aj iným odevom. Niekde musela stáť pred kostolom prikrytá čiernou plachtou, prípadne obchádzať okolo kostola. V niektorých obciach ju dokonca priviazali na strom pred kostolom.“
(BOTÍKOVÁ, Marta, ŠVECOVÁ, Soňa;
JAKUBÍKOVÁ, Kornélia. Tradície slovenskej rodiny. 1. vyd. Bratislava: Veda, 1997, s. 168., 83.)