Umrtie, 1820, Drahovce

Máte problém s čítaním zápisov v starých matrikách? Trápi vás kurent, švabach, kurzíva alebo len škrabopis v matrike? Tu vám poradíme s prečítaním textu.
Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.

1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).

2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.

3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu.

4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.

5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.

6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).

Ďakujeme Vám za porozumenie :-)
Používateľov profilový obrázok
Lubo111
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 30
Dátum registrácie: 19 Jan 2020, 20:48
Predkovia z oblasti: Miklovič, Blaško, Drahovce, Madunice, Šulekovo.

Ahoj, mám problém s rozlúštením jedného úmrtia. V tomto období tu v Drahovciach k úmrtiam nepísali ani prítčinu smrti. Teda neviem ani v akom kontexte sú napísané dve slová za menom Juraj Orišek, prvá strana, vyššie. Myslel som, že by tam mohla byť napísaná jeho žena, Alžbeta Rapavá, no to určite nie je. Takže vás prosím o ruzlúštenie tých dvoch slov. Veľmi pekne dakujem.
odkaz:
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:9Q97-Y39N-H2C
:)
mano
Veterán
Veterán
Príspevky: 314
Dátum registrácie: 28 Okt 2015, 19:34

hospes - cudzi (vo vyzname pochadzajuci z inej farnosti)
uxoratus - zenaty
Používateľov profilový obrázok
Lubo111
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 30
Dátum registrácie: 19 Jan 2020, 20:48
Predkovia z oblasti: Miklovič, Blaško, Drahovce, Madunice, Šulekovo.

:D ďakujem, možno mi to aj pomôže v ďalšom pátraní, len ma dosť štve ze tam nenapísali ani s kým bol ženatý ani tu príčinu smrti.
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3719
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Lubo111 napísal:
26 Feb 2020, 11:24
:D ďakujem, možno mi to aj pomôže v ďalšom pátraní, len ma dosť štve ze tam nenapísali ani s kým bol ženatý ani tu príčinu smrti.
V uvedenom čase tam nežil žiaden iný reprodukčne činný Juraj, len manžel Alžbety. A tento Juraj mal (podľa indexov k matrike) s ňou 4 deti (16.11.1806, 7.10.1809, 30.6.1813, 22.10.1815). Alžbeta sa o pár mesiacov vydala za Juraja Lajchu: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1554443
mano
Veterán
Veterán
Príspevky: 314
Dátum registrácie: 28 Okt 2015, 19:34

Ked full service 8-) :lol: , tak doplnam sobas 12.11.1804
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1436083
Používateľov profilový obrázok
Lubo111
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 30
Dátum registrácie: 19 Jan 2020, 20:48
Predkovia z oblasti: Miklovič, Blaško, Drahovce, Madunice, Šulekovo.

Ešte by som sa rád spýtal, ohľadom tej poznámky ze Juraj pochádza z inej farnosti, je veľká škoda, a je to pre mna aj mätúce, že pri sobáši s jeho nevestou Alžbetou Rapavou, nemá žiadnu poznámku o tom, že nie je z Drahoviec, a že odkiaľ by mohol pochádzať. Ale teda pri úmrtí podľa vás je tam uvedené, že pochádza odinkial. Juraj Orišek a Alžbeta Rapavá mali sobáš v roku 1804, uvedený v poslednom príspevku. Je tam aj kolko mali rokov, takže som z toho vychádzal pri pátraní po ich krste. Čo sa týka indexov, našlo mi Alžbetu Rapavú, pokrstenú v ropku 1783, to by bolo pomerne presné v rámci odchýlky. No ked som zadal meno Juraj Orisek, miesto Madunice, Pretože v tých rokoch ešte Drahovce patrili pod Madunice, a rozptyl rokov v rámci odchýlky som dal 3 plus mínus. Avšak nič som nenašiel, čo by odkazovalo na to, že Juraj naozaj pochádzal z inej farnosti. Tak som vôbec nezadal miesto krstu, iba meno a roky. Našlo mi Juraja Orišeka pokrsteneho v roku 1784 v Jablonici (okres Senica). Ale bolo by vhodné si to nejako overiť. Kde by este mohlo byť uvedené, odkial naozaj Juraj pochádza? Veľmi pekne dakujem!
mano
Veterán
Veterán
Príspevky: 314
Dátum registrácie: 28 Okt 2015, 19:34

hospes - pozrite viewtopic.php?f=31&t=5669 , takze beriem spat :oops: ......
search.php?keywords=hospes
Kandidat na Juraja Oriseka je aj
https://www.familysearch.org/search/rec ... 0&offset=0

Jedine pojitko je krstny otec Chudy - aj svedok pri sobasi Juraja bol Chudy (krstne meno sice nesedi ...?!?)
Používateľov profilový obrázok
Lubo111
Nováčik
Nováčik
Príspevky: 30
Dátum registrácie: 19 Jan 2020, 20:48
Predkovia z oblasti: Miklovič, Blaško, Drahovce, Madunice, Šulekovo.

No neviem, ked som tak pozeral to slovo tu na fore, prevladajuci preklad slova hospes je pristahovaloec. Ak je to pravda, bolo by to divne, že nikde nie je uvedené, odkial teda pochádzal. Mohli by ste mi v tomto pomôcť? Alebo sa to nedá? Ja už tu naozaj neviem. :o :( :?: :?:
Používateľov profilový obrázok
duros
Administrátor
Administrátor
Príspevky: 3719
Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
Kontaktovať používateľa:

Lubo111 napísal:
26 Feb 2020, 18:58
No neviem, ked som tak pozeral to slovo tu na fore, prevladajuci preklad slova hospes je pristahovaloec. Ak je to pravda, bolo by to divne, že nikde nie je uvedené, odkial teda pochádzal. Mohli by ste mi v tomto pomôcť? Alebo sa to nedá? Ja už tu naozaj neviem. :o :( :?: :?:
Ten link, ktorý Vám poslal mano, ste si mali prejsť podrobne, tam to milestone vysvetlila, že výkladov je viac. To, že mnohí sa stretli s významom prisťahovalec, ešte nič neznamená, pretože nesmieme zabúdať aj na tie ostatné významy. Túto teóriu podporuje aj sobášny záznam, kde nie je uvedené, že by pochádzal odinakiaľ (ono ak tak bolo, pri sobáši sa to zvyklo uviesť). Prikláňam sa preto k nájdenému adeptovi, ktorého Vám našiel mano a ktorý je tiež z Drahoviec. Pochopiteľne, že hľadal iba cez indexy na FS, takže treba to prezrieť manuálne, stranu po strane, čo tam naozaj je.
Napísať odpoveď