Sobášna matrika rok 1703: Spojení v manželstve sú mladík Adam Hula a panna Anna Petrik ese Balad Luterani (to ese je tu podla mňa v zmysle alias....)
To veľké B je tu dosť nepodarené, ale v texte sa dajú nájsť rôzne varianty B a toto by mohla byť jedna z nich....(prípadne, ak sa rozhodnete Cz...Czalad)
Vyzerá to tak, že obaja boli evanjelického vierovyznania... v tej dobe sa evanjelické sobáše museli zaznamenávať do katolíckych matrík....
Ja som mala obdobný prípad, hoci v mladšej dobe, keď matka bola uvádzaná pod dvoma rôznymi priezviskami a žiadne alias tam nebolo... až ďalšie pátranie (úmrtia detí, ich sobáše, či konfirmácie) ma presvedčilo, že ide stále o ten istý manželský pár... a to bolo v polovici 19. storočia... Začiatkom 18. storočia to bolo ešte volnejšie a veľa záležalo na tom-ktorom farárovi ako matriku viedol.
Podľa mňa ide o deti jedného manželského páru a ďalšie pátranie by vám to mohlo potvrdiť.
Názov obce?
Pravidlá fóra
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.
1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).
2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.
3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu. Obrázok vkladajte len z takého dokumentu, ktorý nie je dostupný na webe. V opačnom prípade postačí url odkaz. Predchádzame tak zbytočnému zahlteniu webpriestoru fóra.
4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.
5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.
6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).
Ďakujeme Vám za porozumenie
Pravidlá fóra "Čítanie starých dokumentov"
V prípade, že potrebujete pomoc s prečítaním alebo prekladom akéhokoľvek záznamu, dodržujte, prosím, nižšie uvedené zásady. Pomôžete tak všetkým zúčastneným.
1. Do predmetu správy napíšte, napr.: "Narodenie 1758 Prešov latinčina" alebo "Príčina smrti 1862 maďarčina" (Predmet typu "Prosím o prečítanie a o preklad" alebo "Prosba o preklad" vskutku správna nie je).
2. Vždy napíšte do tela správy to, čo sami zvládnete prečítať aj keby to malo byť chybné alebo útržkovité. Váš zápis typu: ".... Maria ? (asi Jurčo?), filia (?dcéra) ... a ..." je pre nás povzbudením k pomoci a oceneniu Vašej snahy. Chýbajúca snaha o prečítanie textu z Vašej strany môže znamenať, že Vám nikto nebude chcieť pomôcť. Chybne prečítaný text Vám opravíme a určite sa z Vás vysmievať nebudeme.
3. V prípade, že vkladáte obrázok na prečítanie priamo na fórum, pamätajte, prosím, na jeho dostatočnú veľkosť. Text si radšej poposúvame kurzorom myši, než by sme odbiehali pre lupu. Obrázok vkladajte len z takého dokumentu, ktorý nie je dostupný na webe. V opačnom prípade postačí url odkaz. Predchádzame tak zbytočnému zahlteniu webpriestoru fóra.
4. Pokiaľ je to možné, tak je vždy lepšie, ak je na obrázku viac textu na porovnanie nejasných písmen.
5. Ku každej žiadosti na čítanie z matrík by mal byť pripojený odkaz na originálnu matriku, aby sme dokázali porovnať nejasné písmená.
6. Prosíme autorov jednotlivých príspevkov, aby po vyriešení daného problému doplnili do názvu témy slovo "VYRIEŠENÉ" (kliknutím na ceruzku v prvom príspevku v danom článku sa otvorí možnosť editácie názvu témy).
Ďakujeme Vám za porozumenie

Ja by som to "ese" predsa len cital ako "ex". Pozrite a porovnajte na IMG 314 druhy zapis zhora:
...Barbara Drahota? ex Tapolcsan...
Podobne na IMG 314 posledny zapis v r. 1705:
... Michaeli Sabo ex Solcan...
Podla Majtana a Wikipedie, a ako tiez spravne poznamenal p. Duros, Čeladince=Csaladka, v davnejsej minulosti to bola dedina "Chalad".
V rovnakej matrike, na IMG 310 az 314 je na kazdom obr. aspon dvakrat povod nejakej osoby typu
ex Csalad, ex Csaladka alebo ex Csaladinensis. Nie je to nic mimoriadne, Čeladince patrili pod farnost
Solčany, ako sa pise aj v uvode matriky na IMG 6.
Tiez si myslim, ze tie 4 deti patria do jednej rodiny. Minimalne pri prvych troch detoch su krstni rodicia velmi podobni:
1707: Paulus Kovacs a Barbara Kovacs
1711: Paulus Deman a Barbara
1713: Paulus Denon? Kovacs a Barbara, consors
Ak sa nenasiel druhy sobas Adama Hulu a/alebo umrtie prvej manzelky, tak by som nepochyboval.
...Barbara Drahota? ex Tapolcsan...
Podobne na IMG 314 posledny zapis v r. 1705:
... Michaeli Sabo ex Solcan...
Podla Majtana a Wikipedie, a ako tiez spravne poznamenal p. Duros, Čeladince=Csaladka, v davnejsej minulosti to bola dedina "Chalad".
V rovnakej matrike, na IMG 310 az 314 je na kazdom obr. aspon dvakrat povod nejakej osoby typu
ex Csalad, ex Csaladka alebo ex Csaladinensis. Nie je to nic mimoriadne, Čeladince patrili pod farnost
Solčany, ako sa pise aj v uvode matriky na IMG 6.
Tiez si myslim, ze tie 4 deti patria do jednej rodiny. Minimalne pri prvych troch detoch su krstni rodicia velmi podobni:
1707: Paulus Kovacs a Barbara Kovacs
1711: Paulus Deman a Barbara
1713: Paulus Denon? Kovacs a Barbara, consors
Ak sa nenasiel druhy sobas Adama Hulu a/alebo umrtie prvej manzelky, tak by som nepochyboval.
- duros
- Administrátor
- Príspevky: 5279
- Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
- Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
- Kontaktovať používateľa:
Ja by som este pridal, ze ked si pozriete Celadince na Slovenskych slovnikoch (Databaza priezvisk...), je tam Petrikovcov ako maku. Evanjelici patrili pod Nitriansku Stredu. Hoci je na FS odtial len umrtna z 1. pol. 19. stor., su v nej aj Petrikovci.
Mimochodom to, ze nie je neobvykle, ze v sobasnej rimskokatolickej matrike zo Solcian je uvedena evanjelicka (evanjelici) aj napriek tomu, ze maju vedene zvlast zaznamy pre miesane manzelstva, nasvedcuje aj prvy sobas na uvedenej stranke - tiez je tam evanjelicka Barbara Stefanovicova.
Mimochodom to, ze nie je neobvykle, ze v sobasnej rimskokatolickej matrike zo Solcian je uvedena evanjelicka (evanjelici) aj napriek tomu, ze maju vedene zvlast zaznamy pre miesane manzelstva, nasvedcuje aj prvy sobas na uvedenej stranke - tiez je tam evanjelicka Barbara Stefanovicova.
Pridam este pozorovanie podobne Jurajovmu:
Dole su danovnici zo Solcan a Celadiniec z r. 1720. V prvej dedine vidiet
Adama Hulu a v druhej viacero Petrikovcov. Podobne ako uz vyssie napisal Juraj, Adam Hula bol priamo
zo Solcan-farnosti a preto nema uvedeny povod. Anna Petrik bola z Celadiniec a preto ma vacsinou pri mene aj povod.
http://193.224.149.8/adatbazisokol/adat ... atlap/6339
danovnici zo Szolcsan:
Paulus Hulyo; Johannes Simko; Paulus Heringh; Michael Benyo; Johannes Kraszlenszky;
Laurentius Molnar; Stephanus Horvatt; Adamus Valaszky; Nicolaus Valakho; Nicolaus Henyi;
Paulus Mészar; Paulus Simko; Paulus Miso; Nicolaus Kutvarszky; Michael Dekany; Franciscus Mészar;
Nicolaus Hulula; Johannes Zachar; Michael Kovács; Stephanus Krajcsy; Andreas Tarinyik; Paulus Benyo;
Paulus Szobonya; Andreas Molnar; Laurentius Andriss; Georgius Vajno; Nicolaus Szombaty;
Adamus Hula;
Michael Benye; Johannes Serfizo; Stephanus Andruss; Adamus Hany; Nicolaus Klecsanszky; Stephanus Spanko;
Nicolaus Kraszlanszky;
Johannes Juhasz; Andreas Rezina; Johannes Szelcso; Michael Henyo; Johannes Blassko; Stephans Kressanszky;
Paulus Heny; Johannes Illess;
http://193.224.149.8/adatbazisokol/adat ... atlap/6338
danovnici z dediny Csaladka:
Johannes Hribar; Michael Hupka; Paulus Petrik; Laczo; Stephanus Pasztor; Stephanus Petrik; Michael Lacsko;
Johannes Kovács; Johannes Kovács; Nicolaus Andisz; Johannes Hraszko; Stephanus Mikloss; Michael Trencsanszky;
Stephanus Hribar; Adamus Honpodár; Johannes Petrik; Adamus Sinak; Johannes Martyin; Georgius Martyn;
Nicolaus Pasy; Johannes Pasy; Johannes Michajlik; Stephanus Trencsiny;
Nicolaus Trencsiny; Stephanus Petrovics; Johannes Petrovics; Nicolaus Girány; Johannes Girány;
Andreas Michajlovik; Stephanus Michajlovik;
Dole su danovnici zo Solcan a Celadiniec z r. 1720. V prvej dedine vidiet
Adama Hulu a v druhej viacero Petrikovcov. Podobne ako uz vyssie napisal Juraj, Adam Hula bol priamo
zo Solcan-farnosti a preto nema uvedeny povod. Anna Petrik bola z Celadiniec a preto ma vacsinou pri mene aj povod.
http://193.224.149.8/adatbazisokol/adat ... atlap/6339
danovnici zo Szolcsan:
Paulus Hulyo; Johannes Simko; Paulus Heringh; Michael Benyo; Johannes Kraszlenszky;
Laurentius Molnar; Stephanus Horvatt; Adamus Valaszky; Nicolaus Valakho; Nicolaus Henyi;
Paulus Mészar; Paulus Simko; Paulus Miso; Nicolaus Kutvarszky; Michael Dekany; Franciscus Mészar;
Nicolaus Hulula; Johannes Zachar; Michael Kovács; Stephanus Krajcsy; Andreas Tarinyik; Paulus Benyo;
Paulus Szobonya; Andreas Molnar; Laurentius Andriss; Georgius Vajno; Nicolaus Szombaty;
Adamus Hula;
Michael Benye; Johannes Serfizo; Stephanus Andruss; Adamus Hany; Nicolaus Klecsanszky; Stephanus Spanko;
Nicolaus Kraszlanszky;
Johannes Juhasz; Andreas Rezina; Johannes Szelcso; Michael Henyo; Johannes Blassko; Stephans Kressanszky;
Paulus Heny; Johannes Illess;
http://193.224.149.8/adatbazisokol/adat ... atlap/6338
danovnici z dediny Csaladka:
Johannes Hribar; Michael Hupka; Paulus Petrik; Laczo; Stephanus Pasztor; Stephanus Petrik; Michael Lacsko;
Johannes Kovács; Johannes Kovács; Nicolaus Andisz; Johannes Hraszko; Stephanus Mikloss; Michael Trencsanszky;
Stephanus Hribar; Adamus Honpodár; Johannes Petrik; Adamus Sinak; Johannes Martyin; Georgius Martyn;
Nicolaus Pasy; Johannes Pasy; Johannes Michajlik; Stephanus Trencsiny;
Nicolaus Trencsiny; Stephanus Petrovics; Johannes Petrovics; Nicolaus Girány; Johannes Girány;
Andreas Michajlovik; Stephanus Michajlovik;
Petríkovci sú v tejto oblasti bežne sa vyskytujúci aj dnes.
Ako si potvrdím, či aj Adam bol evanjelik? Lebo to sa mi až tak celkom nezdá, aj keď veru oponovať s istotou v týchto pre záznamy neistých dobách nebudem.
A inak ďakujem za Vaše cenné postrehy!
Ako si potvrdím, či aj Adam bol evanjelik? Lebo to sa mi až tak celkom nezdá, aj keď veru oponovať s istotou v týchto pre záznamy neistých dobách nebudem.
A inak ďakujem za Vaše cenné postrehy!
- duros
- Administrátor
- Príspevky: 5279
- Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
- Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
- Kontaktovať používateľa:
Ci bol Adam evanjelik? Tych potomkov, co ste nasli - tam je ake vierovyznanie uvedene? Samozrejme, ze to nie je smerodajne na urcenie Adamovej povodnej konfesie, pretoze to bolo prave obdobie protireformacie a v duchu zasady "cuius regio ejusque religio" (volne prelozene ci je majetok, toho je nabozenstvo) boli poddani donuteni konvertovat na nabozenstvo ich vrchnosti a je celkom dobre mozne, ze Adam uz medzicasom konvertoval. V niektorych matrikach su uvedeni konvertiti, tu som si to v Solcanoch nevsimol. Ale je mozne, ze su medzi roznymi zaznamami.
Podla zaznamu o sobasi z roku 1703 by som predpokladala, ze obaja - zenich aj nevesta boli evanjelici... v opacnom pripade by som ocakavala, ze pri zenichovi bude uvedena konfesia rom.cat (RK)....
Ci Adam ostal evanjelikom, ci sa stal (alebo ostal) katolikom zistite najskor po obdobi tolerancneho patentu, ked od roku 1783 mohli evanjelici znova viest svoje matriky... pokial sa vam stratia predkovia z RK matrik, treba ich hladat v evanjelickych... (taktiez cast rodu...podla toho, ci vas zaujima len priama linia, ci aj dalsie vetvy...)
V mojom rodokmeni prestupila cast rodu na katolicku vieru az po tolerancnom patente, no v dobe, ked v zmiesanych manzelstvach deti museli nasledovat vieru rodica RK...
Ci Adam ostal evanjelikom, ci sa stal (alebo ostal) katolikom zistite najskor po obdobi tolerancneho patentu, ked od roku 1783 mohli evanjelici znova viest svoje matriky... pokial sa vam stratia predkovia z RK matrik, treba ich hladat v evanjelickych... (taktiez cast rodu...podla toho, ci vas zaujima len priama linia, ci aj dalsie vetvy...)
V mojom rodokmeni prestupila cast rodu na katolicku vieru az po tolerancnom patente, no v dobe, ked v zmiesanych manzelstvach deti museli nasledovat vieru rodica RK...
- duros
- Administrátor
- Príspevky: 5279
- Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
- Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
- Kontaktovať používateľa:
Pre Solcany sa neuvadza prislusnost k evanjelickej farnosti (podla Sarmanyovej), ale Nitrianska Streda, kam patrili aj nedaleke Celadince, je vedena od r. 1708 (zomreli od 1716). Hladal by som teda aj tam. Ovsem na FS, ako som pisal vyssie, je len matrika zomrelych zo zaciatku 19. storocia, takze bude potrebne navstivit nitriansky archiv.
Podľa mojich zistení je tento Adam vôbec prvý, o kom sa dá uvažovať, že nie je katolík z nášho rodu.
A čo sa týka toho Anninho prívlastku Csaladka pri Michalovom narodení bude to teda len vôla zapisovateľa, že tam nedal jej občianske priezvisko, však?
Ďakujem za pomoc všetkým!
A čo sa týka toho Anninho prívlastku Csaladka pri Michalovom narodení bude to teda len vôla zapisovateľa, že tam nedal jej občianske priezvisko, však?
Ďakujem za pomoc všetkým!
Mať separátnu matriku pre zmiešané rodiny malo význam až po prijatí rekatolizačných zákonov, ktoré cisár Karol III/VI prijal v roku 1732 a potvrdil 4.2.1733.Predtým to význam nemalo.
Ktoré boli tie rekatolizačné zákony:
1) Zrušil zákon "koho vlastníctvo, toho náboženstvo".
2) Zákon o kostoloch: VEREJNÉ NEKATOLÍCKE bohoslužby boli povolené len v tých kostoloch, ktoré boli explicitne spomenuté v artikulách (zákonoch) šopronského snemu 1681.
PRIVÁTNE NEKATOLÍCKE bohoslužby boli ďalej povolené, takže majetnejší luteránski a kalvínski šlachtici si mohli vydržiavať vlastných farárov.
Zákon ale nebol presadený úplne, lebo napríklad luteránske kostoly v Dačovom Lome alebo Cerove neboli artikulárne, ale jezuiti sa do Dačovho Lomu alebo Cerova nikdy neodvážili prísť.
Oprávnene sa báli, že by ich miestni luteránski zemania postrielali.
Zákon zrušil cisár Jozef II v roku 1781 - Tolerančný patent.
3) Zákon o Apostáze, alebo "raz katolík, navždy katolík". Pod trestom smrti bolo zakázané prestupovať z rkc na nekatolícku vieru.
Pred prijatím tohto zákona bolo povolené prestupovať, takže slabší jedinci prestúpili medzi ev a.v. a rkc aj 3-4 krát, podľa toho, ktorý farár práve do nich hučal.
Zákon zrušil cisár Leopold II v roku 1792.
4) Zákon o zmiešaných manželstvách: keď bol otcom katolík, museli byť všetky deti vychovávané ako rkc.
Keď bol otcom nekatolík, len synovia mohli byť vychovávaní v nekatolíckej viere.
Zákon zrušil cisár Leopold II v roku 1792.
5) Zákon o povinnom opisovaní z nekatolíckych matrík do rkc matrík.
Zákon zrušil cisár Jozef II v roku 1786.
Pani Wera tu už písala že záznamy z artukulárneho kostola v Hronseku zapisovali do rkc matriky vo Zvolene.
Neviete náhodou niekto kde zapisovali záznamy z artikulárneho kostola v Kostolných Moravciach (dnes Hontianske Moravce)?
Výsledkom týchto rekatolizačných zákonov bolo, že nekatolíci sa prestali masovo miešať s katolíkmi a masovejšie sa zase začali miešať až za komunizmu.
Ktoré boli tie rekatolizačné zákony:
1) Zrušil zákon "koho vlastníctvo, toho náboženstvo".
2) Zákon o kostoloch: VEREJNÉ NEKATOLÍCKE bohoslužby boli povolené len v tých kostoloch, ktoré boli explicitne spomenuté v artikulách (zákonoch) šopronského snemu 1681.
PRIVÁTNE NEKATOLÍCKE bohoslužby boli ďalej povolené, takže majetnejší luteránski a kalvínski šlachtici si mohli vydržiavať vlastných farárov.
Zákon ale nebol presadený úplne, lebo napríklad luteránske kostoly v Dačovom Lome alebo Cerove neboli artikulárne, ale jezuiti sa do Dačovho Lomu alebo Cerova nikdy neodvážili prísť.
Oprávnene sa báli, že by ich miestni luteránski zemania postrielali.
Zákon zrušil cisár Jozef II v roku 1781 - Tolerančný patent.
3) Zákon o Apostáze, alebo "raz katolík, navždy katolík". Pod trestom smrti bolo zakázané prestupovať z rkc na nekatolícku vieru.
Pred prijatím tohto zákona bolo povolené prestupovať, takže slabší jedinci prestúpili medzi ev a.v. a rkc aj 3-4 krát, podľa toho, ktorý farár práve do nich hučal.
Zákon zrušil cisár Leopold II v roku 1792.
4) Zákon o zmiešaných manželstvách: keď bol otcom katolík, museli byť všetky deti vychovávané ako rkc.
Keď bol otcom nekatolík, len synovia mohli byť vychovávaní v nekatolíckej viere.
Zákon zrušil cisár Leopold II v roku 1792.
5) Zákon o povinnom opisovaní z nekatolíckych matrík do rkc matrík.
Zákon zrušil cisár Jozef II v roku 1786.
Pani Wera tu už písala že záznamy z artukulárneho kostola v Hronseku zapisovali do rkc matriky vo Zvolene.
Neviete náhodou niekto kde zapisovali záznamy z artikulárneho kostola v Kostolných Moravciach (dnes Hontianske Moravce)?
Výsledkom týchto rekatolizačných zákonov bolo, že nekatolíci sa prestali masovo miešať s katolíkmi a masovejšie sa zase začali miešať až za komunizmu.