Povolanie Palyaor
- patricius95
- Administrátor
- Príspevky: 3551
- Dátum registrácie: 17 Okt 2012, 23:08
- Predkovia z oblasti: Ličartovce → Zakarovský, Ruské Pekľany → Koscik, Havranec → Leľo, Nitr. Streda → Trenčiansky
- Bydlisko: Prešov
Neviem, ako ďaleko bývate od mesta, v ktorom je matrika uložená. Pokiaľ to nie je ďaleko (a nenájde sa nik, kto by odhadol význam povolania), asi budete musieť ísť na matriku osobne. Pokiaľ sa zápis týka blízkeho príbuzného a budete schopná príbuzenstvo vydokladovať, mali by Vás k záznamu pustiť. Odporúčam však dohodnúť sa vopred s matrikárkou, aby ste nikam necestovali zbytočne...
S pozdravom
Patrik Zakarovský
Patrik Zakarovský
Podľa tohto http://www.kislexikon.hu/palyaor.html bol správcom železničnej trate.
Neviem aký výraz na to používajú slovenskí železničiari - pochôdzkár?
Neviem aký výraz na to používajú slovenskí železničiari - pochôdzkár?
- duros
- Administrátor
- Príspevky: 5279
- Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
- Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
- Kontaktovať používateľa:
To nie je spravca, ale straznik trate. Aj nemecky vyraz tam uvedeny znamena doslovny preklad "straznik trate". Nerozumiem sice celkom vsetkemu, co je tam uvedene v madarcine. Je celkom dobre mozne, ze vtedy bol straznikom trate mysleny pochodzkar, ale silno o tom pochybujem. Uz roky rokuce je straznikom trate (vseobecny, spolocny nazov) pre funkciu hradlar, alebo hlasniciar. Aby som priblizil o co ide, tu je vysvetlenie, co je to hlasnica: http://sk.wikipedia.org/wiki/Hl%C3%A1snicaMojmír napísal:Podľa tohto http://www.kislexikon.hu/palyaor.html bol správcom železničnej trate.
Neviem aký výraz na to používajú slovenskí železničiari - pochôdzkár?
Hradlo oproti hlasnici je uz vybavene (zvycajne elektromechanickym) tratovym zabezpecovacim zariadenim.
Skratka medzi dvoma stanicami mozu byt vytvorene viacere oddiely, rozdelene navestidlami, co umoznuje, aby bolo na trati viacero vlakov v slede za sebou (zvysuje sa tak priepustnost trate). Ludia, ktori obsluhuju tieto navestidla (oddielove) sa nazyvaju straznikmi oddielu a v zavislosti od zabezpecenia sa to upresnuje na hlasniciara, alebo hradlara.
Hm, Google prekladá toto: http://translate.google.sk/#sk/hu/poch%C3%B4dzk%C3%A1r
- duros
- Administrátor
- Príspevky: 5279
- Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
- Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
- Kontaktovať používateľa:
Tak uz mi nedala profesionalna hrdost a obratil som sa na kolegynu, ktora vie po madarsky, aby sme to desifrovali. Cely popis funkcie v Pallas Nagylexikone zodpoveda v podstate obom funkciam. Zjavne teda v minulosti strazca trate mal na starosti urcity oddiel trate medzi dvoma stanicami (ako som spominal vyssie teraz je to hlasniciar, alebo hradlar), ktory vsak za ten oddiel zodpovedal aj po stranke udrzby (to je dnesny pochodzkar) - odpratavanie prekazok (listie, necistoty, sneh), utahovanie srobov (ktorymi su, zjednodusene povedane, prichytene kolajnice o podvaly), celkovy dozor nad zverenym usekom trate - aby sa tam nepohybovali nepovolane osoby a osoby, ktore tam pracuju, aby tam pracovali (v duchu predpisov).milestone napísal:Hm, Google prekladá toto: http://translate.google.sk/#sk/hu/poch%C3%B4dzk%C3%A1r
V pripade, ze ma na stanovisti zavory, obsluhuje aj zavory a ak sa tam predavaju listky, tak moze aj predavat listky. Tieto posledne cinnosti v sucasnosti vykonava hlasniciar, resp. hradlar.
Zaver - v minulosti straznik trate bolo to, co je dnes hlasniciar a hradlar a sucasne pochodzkar.
Prehľadala som web, aby som zistila, akú funkciu mal v minulosti strážca železničnej trate a pochôdzkár a našla som:
....."Takto tu žili celé rodiny zamestnancov železníc, ktorí sa volali pochôdzkári a mali za úlohu kontrolovať trať, ovládať signálne zariadenie, chrániť trať a tunely a hlásiť všetky okolnosti, ktoré zistia. Nie v každom domku mali spojenie so stanicou a preto pochôdzkári používali výbušniny, ktoré v prípade nebezpečia pomocou vzpružiny namontovali na koľajnicu a keď táto nárazom rušňa vybuchla, strojvodca vedel, že treba brzdiť"....... (zdroj: vlaky.net)
....."Jazda vlakov bola organizovaná v traťových oddieloch a telefonickou odhláškou – potvrdením za vlakom, ktorý opustil traťový oddiel. Strážnici trate zároveň vykonávali aj pochôdzkára a starali sa o pridelený úsek trate. Bol im prideľovaný služobný byt, ktorý bol spojený aj so strážnym domcom"....... (zdroj:veterany.eu)
Ale prikláňam sa skôr k prekladu, že samotné povolanie "palyaor" je len pochôdzkár. Náplňou práce oboch povolaní je vskutku taký mačkopes.
....."Takto tu žili celé rodiny zamestnancov železníc, ktorí sa volali pochôdzkári a mali za úlohu kontrolovať trať, ovládať signálne zariadenie, chrániť trať a tunely a hlásiť všetky okolnosti, ktoré zistia. Nie v každom domku mali spojenie so stanicou a preto pochôdzkári používali výbušniny, ktoré v prípade nebezpečia pomocou vzpružiny namontovali na koľajnicu a keď táto nárazom rušňa vybuchla, strojvodca vedel, že treba brzdiť"....... (zdroj: vlaky.net)
....."Jazda vlakov bola organizovaná v traťových oddieloch a telefonickou odhláškou – potvrdením za vlakom, ktorý opustil traťový oddiel. Strážnici trate zároveň vykonávali aj pochôdzkára a starali sa o pridelený úsek trate. Bol im prideľovaný služobný byt, ktorý bol spojený aj so strážnym domcom"....... (zdroj:veterany.eu)
Ale prikláňam sa skôr k prekladu, že samotné povolanie "palyaor" je len pochôdzkár. Náplňou práce oboch povolaní je vskutku taký mačkopes.

- duros
- Administrátor
- Príspevky: 5279
- Dátum registrácie: 11 Sep 2012, 14:52
- Predkovia z oblasti: Snopek, Varényi - farnosti Malá Hradná, Dubodiel, Bánovce nad Bebravou, Trenčín, Trenčianska Turná, Dubnica, Jacovce
- Kontaktovať používateľa:
Zle sa priklanate. Tak ako som tvrdil vyssie a Vam to potvrdzuje aj Vas predposledny odstavec - ide o straznika trate, ktory v tom case vykonaval aj to aj to. Cize podielal sa na riadeni dopravy (hlasniciar, hradlar), ale zaroven mal na starosti udrzbu jemu prideleneho tratoveho useku.milestone napísal:...
....."Jazda vlakov bola organizovaná v traťových oddieloch a telefonickou odhláškou – potvrdením za vlakom, ktorý opustil traťový oddiel. Strážnici trate zároveň vykonávali aj pochôdzkára a starali sa o pridelený úsek trate. Bol im prideľovaný služobný byt, ktorý bol spojený aj so strážnym domcom"....... (zdroj:veterany.eu)
Ale prikláňam sa skôr k prekladu, že samotné povolanie "palyaor" je len pochôdzkár. Náplňou práce oboch povolaní je vskutku taký mačkopes.